Hej har köpt min pappas gamla timmerhus där grunden spruckit.då jag tror det beror på att vattnet gått rakt ner i grunden.
Grunden verkar vara 1.5 m djup samt att det finns avluftning på utsidan.
Min tanke är att dra om stuprören samt att lätta på huset med skruv dom krafter .
Sen trycka tillbaka lättbetongen och laga ? Alternativt byta leka blocken där det går! Någon som har en ide på detta Mvh jeppe
 
  • Sprucken grund av ett äldre timmerhus med skador på lättbetongen. Vegetation och en metallbit syns vid grunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En sprucken grundmur med skadad lättbetong och avskalad yta på ett gammalt timmerhus, med viss vegetation framför muren.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild på en trasig dränering vid husgrund där svart stuprör ansluter till en skorstenformad komponent ovanpå gräset. Husväggen är gråmålad.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Sprucken grund på ett timmerhus, tydliga skador synliga i den svarta betongen; avluftningslock ligger på marken framför skadan, omgiven av torrt gräs.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Sprucken grund på ett grått timmerhus, med fuktmärken och en svart fotlist som är skadad. Gräsmattan intill är torr och gyllengul.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
MultiMan
För mig ser det ut som att marken gett vika och inte kan bära lasten. Vad står blocken på?

Vi måste få veta mer om grundläggningen. Det kan krävas med omfattande arbete för att få det stabilt än enstaka punktåtgärder.
 
  • Gilla
fribygg och 1 till
  • Laddar…
Jag har inte en aning men tror väl att det är grus.så frågan kvar står vad man skall göra det är på 2 sidor av huset
 
MultiMan
Ska det hålla behöver nog hela huset lyftas upp och grundläggningen göras om med tanke på omfattningen av problemet. Men, jag är ingen byggingenjör och du behöver nog ha dit någon kunnig att titta på vad som pågår.

Det ser inte bra ut för mina amatörögon iaf. Mitt hus från 1926 drabbades av något liknande pga vatten som förstörde dels plintar samt markens bärighet och där fick man gräva ur, göra ny fast mark och gjöt sedan hel betongmur på den halva delen av huset som hade problem. Det har hållit i 50 år nu.
 
R
Det ser ut som om att du har kallasfalt hela vägen upp på murverket, detta gör att murverket inte klarar av att torka ut utan fukten stannar i väggen och fryser vintertid.
Du bör gräva upp och putsa om grunden om du vill bli a v med problemet och antingen välja att sätta på platonmatta eller isodrän och följa deras anvisningar om hur det ska dräneras..
Ovan mark räcker putsat med en lämplig avfärgning som tillåter väggen att andas..
Sedan ser det ut som stockarna nästan ligger innanför grunden vilket inte är bra då vattebelastningen blir stor på murverket..
Tyvärr är inte dessa åtgärder enkla o snabba men ser ingen enkel/snabb lösning på dina problem..
 
MultiMan
Röret ner i marken från takavvattningen ser ju också ut att ha skiftat rejält i marken så det ser ut som att den saknar tillräcklig bärighet och ger vika. Det måste åtgärdas isf, annars kommer problemen tillbaka.
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
Det ser ju ut som hela huset har flyttat på sig 8-10cm. Någonting är allvarligt fel med den grunden
 
R robbinssonjeppe skrev:
Jag har inte en aning men tror väl att det är grus.så frågan kvar står vad man skall göra det är på 2 sidor av huset
Jag tänker att man åtminstone bör dra lärdom av bilderna och bygga sitt eget hus på hälleberget.
 
Tackar för input.jag försöker att lyfta och räta själv.så får man lägga ut detta på offert sen.tips på någon som utför detta i Jämtland,
 
Ser ut som lättbetongblock med antingen kallasfalt eller plastfärg utanpå. Det gör isf att fukt inte kan ventileras ut från muren. Lättbetongblock är inte lämpliga som grundmur då de suger vatten som tvättsvampar. Det bör vara Leca-block.

Timret ser också ut att vara målat med plastfärg. Det är inte heller lämpligt.

Nå, en sak i taget. Fördelen med timmerhus är att de är jämförelsevis enkla att hantera.
Lycka till!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.