För en del år sedan hade jag ett mål i tingsrätten där mina klienter hade blivit stämda av ett byggföretag som hade utfört kakel- och klinkerarbeten i villans två våtutrymmen.

Du kan läsa artikeln här: Om fakturan som försvann
 
Redaktionen Redaktionen skrev:
För en del år sedan hade jag ett mål i tingsrätten där mina klienter hade blivit stämda av ett byggföretag som hade utfört kakel- och klinkerarbeten i villans två våtutrymmen.

Du kan läsa artikeln här: Om fakturan som försvann
Hade ju varit väldigt intressant att höra varför de ändrade sig och helt plötsligt var beredda att betala 100 000 mer än ursprungligen överenskommet.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
C
Läget gick så att säga från 0 kr till 100 000 kr på några sekunder. Det var den snabbaste förlikning som jag fram till dags dato varit med om. Det är lite av juridikens tjusning att det kan svänga väldigt kvickt.
Var med om en liknande, inte lika lustig, svängning.

En BRF tog hjälp av advokat för att driva in en större hyresfordran. Efter en segdragen process betalade hyresgästen plötsligt skulden, dock utan den ränta som hade utkrävts. Under advokatens ledning gick därför processen vidare med att stämma hyresgästen på detta belopp, ca. 30 000 kr.

Som svar på stämningen började det nu ploppa in diverse "fakturor" med helt befängda motfordringar relaterade till påståenden om bristande underhåll, på sammanlagt 70 000 kr.

Så när målet kom till den muntliga förhandligen, där BRF representeras av advokaten samt en representant från styrelsen, är läget alltså 30 000 kr vs. 70 000 kr, och förlikningsdomaren öppnar med ett förslag att BRF skall betala hyresgästen 25 000 kr. "Det är taget!" ropar advokaten. Föreningens representant tappar naturligtvis hakan, men advokaten förklarar att han har fullmakt att anta eller förkasta förslag till förlikning. Och så fick det bli.

Så så kan man snabbt förvandla -30 000 kr till -55 000 kr + en saftig faktura från advokaten.
Den som gapar efter mycket...
 
  • Haha
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Var med om en liknande, inte lika lustig, svängning.

En BRF tog hjälp av advokat för att driva in en större hyresfordran. Efter en segdragen process betalade hyresgästen plötsligt skulden, dock utan den ränta som hade utkrävts. Under advokatens ledning gick därför processen vidare med att stämma hyresgästen på detta belopp, ca. 30 000 kr.

Som svar på stämningen började det nu ploppa in diverse "fakturor" med helt befängda motfordringar relaterade till påståenden om bristande underhåll, på sammanlagt 70 000 kr.

Så när målet kom till den muntliga förhandligen, där BRF representeras av advokaten samt en representant från styrelsen, är läget alltså 30 000 kr vs. 70 000 kr, och förlikningsdomaren öppnar med ett förslag att BRF skall betala hyresgästen 25 000 kr. "Det är taget!" ropar advokaten. Föreningens representant tappar naturligtvis hakan, men advokaten förklarar att han har fullmakt att anta eller förkasta förslag till förlikning. Och så fick det bli.

Så så kan man snabbt förvandla -30 000 kr till -55 000 kr + en saftig faktura från advokaten.
Den som gapar efter mycket...
Advokaten visste ju att han kostar mer pengar än skulden var värd, och att det är bäst för alla parter att få ett slut på det hela. Att stämma klienter som kanske inte kan betala är t.ex. helt meningslöst. Idag är ju de juridiska kostnaderna sådana att det är mer eller mindre meningslöst att göra rättssak av mindre än sjusffriga belopp. De sammanlagda juridiska kostnaderna för något som måste avgöras av en domstol hamnar ofta där, innan överklagande...
 
C
Swetrot Swetrot skrev:
Advokaten visste ju att han kostar mer pengar än skulden var värd, och att det är bäst för alla parter att få ett slut på det hela.
Det borde han definitivt vetat så därför är det ett mysterium varför han gick vidare med stämningen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.