Vi har en frånluftsfläkt på vinden med kanaler från båda badrummen. Den är helt ointelligent, även om just den här fläkten är möjlig att varvtalsstyra. Vilka lösningar finns egentligen för att styra en sån fläkt utifrån fuktnivån i luften i badrummen? Helst skulle jag vilja ha en låg basnivå men att den ökar varvtalet vid duschning. Det har ju kommit mer och mer intelligenta fläktar man kan sätta i badrummen, men jag har helst lösningen med en på vinden för att slippa ljudet.
Det är ett gammalt hus med självdrag i övrigt (inte en perfekt kombo, men det är vad det är).
 
Vad är det för fläkt? Vilken typ av styrsignal vill den ha?
Har du någon hemautomation idag eller givare? Golvvärmetermostat med fuktmätare eller liknande?
Söker du en trådad lösning eller är det ok med trådlöst? Ok med batteridrift?

Jag har ingen konkret lösning men har en tankar som snurrar kring egna behov...
 
Jag har ju en HA. Fläkten kan styras med en tyristor (får kolla vad den ska ha för inspänning), idag är det bara en ratt så styrningen är ju "manuell" nu. En avancerad lösning vore väl att sätta en fuktmätare i resp badrum som rapporterar till HA som sen skickar lämplig spänning till fläkten. Helst så lite batteridrivet som möjligt för att slippa driftavbrott när batterierna tar slut.
 
Är det tyristorstyrt borde det gå styra med "valfri' dimmer kopplat till HA.

Jag bytte min golvvärmetermostat för några år sedan så nu får jag relativt luftfuktighet därifrån till hemautomationen. Matat på 230V (men trådlös signalering)
Jag har själv funderat på att styra på denna signal, men känns som den ger relativt litet utslag vid fuktförändringar där den sitter, varierar ju också mycket över året men går kanske styra på fuktderivata och nivå enligt ursprungsnivå eller bara på tid.

Annars en väl placerad enkel trådlös termometer med luftfuktighetsmältning.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.