Tjena, har ett totalt blåst timmer hus på torpargrund, huset står på lera. Håller på att riva gamla grunden för att gjuta ny med bredare fot med 0-80/0-60/0-30 och toppat med 8-16 sen gjutning

Men när jag ändå ska riva runt hela huset skulle jag vilja ha en vettigare källare för att ha pannrum el central - Etc etc etc

Ska göra en separat dränering runt källaren så jag inte tror det blir så effektivt att dränera hela huset så pass djupt.

Men ”får” jag riva gamla jordkällaren och bygga till en större källare vad bör jag tänka på?

Är anläggare men räcker det att gräva 50 cm nedanför isoleringen under plattan duka och kasta på 0-60 sen 0-30 och på med 8-16?

Borde jag förbereda en pumpgrop eller är risken större att det börjar trycka vatten ur brunnen?
låta dräneringen ta hand om det?

var verkligen inte sugen på hyra in någon konstruktör känner mig rätt trygg i min förmåga då jag har frilagt 10 meter och gjutit och det har blivit bra med egna gjutformar och armeringsburar såklart över dimensionerad 😂

Har frostfritt djup på ungefär 2.5 meter men har inte fullkomligt koll på hur man brukar göra när det bara blir 2 sidor utav källaren som hamnar mot ytterväggarna (kommer rand isolerad)
 
Vad menar du med blåst? Varför behöver du ändra husets grund? Om huset har klarat av att stå på torpargrund i alla dessa år så lär det ju vara en ganska stabil grundkonstruktion? Det lär ju kunna bli instabilt om du ska gräva utanför grundstenarna för att dränera och lägga grus.
 
E Einh skrev:
Vad menar du med blåst? Varför behöver du ändra husets grund? Om huset har klarat av att stå på torpargrund i alla dessa år så lär det ju vara en ganska stabil grundkonstruktion?
Är ett litet hus och känner inte att jag har plats i boytan för att ha dom mindre trevliga sakerna som varmvattenberedare inkommande vatten elcentral vill också ha en fin plats för att kunna spola avloppet ifall det skulle bli stopp.

Och problemet med grunden är typ den sjunker för den har tidigare varit gjuten direkt på lera. Därför jag mark förstärker grunden vill inte ha dessa extrema sättningar på en vägg så var det 15 cm på 5 meter där den skjutit i mitten och sjunkit på båda hörnen.

Dock var ena hörnet ”lagat” med leca och resterande var gjutet med betong utan armering.

När jag nu gjuter och om det kommer mer sättningar så är tanken att jag ska kunna gräva under och höja huset.

Har också höjt hela grunden några centimeter för att kunna lira med murstocken så att inte hela huset hänger
 
E Einh skrev:
Vad menar du med blåst? Varför behöver du ändra husets grund? Om huset har klarat av att stå på torpargrund i alla dessa år så lär det ju vara en ganska stabil grundkonstruktion? Det lär ju kunna bli instabilt om du ska gräva utanför grundstenarna för att dränera och lägga grus.
Blåst = urblåst = bara tak ytterväggar och grunden kvar (typ?)
 
pjgb pjgb skrev:
Blåst = urblåst = bara tak ytterväggar och grunden kvar (typ?)
Okej kanske var lite snabb där men är bara timmerstommen på nedervåningen kvar

ända som är kvar av gamla jordkällaren är 2 rader med leca block och plattan

Övervåningen är orörd (ish) inget ”produktivt” bara nyfikenhets rivning (tagit bort vägg beklädnad för att se gamla dörr hål och så)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.