Jag har monterat bort ett par källarfönster som hamnar under ett kommande trädäck men jag funderar på om jag behöver göra något förberedande inför murandet? Underlaget är lite ojämnt enligt bild. Kan man bara köra på med och fylla ut håligheter med murbruk B för att mura blocken?
 
  • Ovalt hål i grund under blå fasad där fönster tidigare suttit, synligt inåt källare med ojämnt och smutsigt underlag, verktyg och material i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Man ska först tänka på om åtgärden ska kunna byggas tillbaka. Nästa ägare kanske vill ha fönster på detta ställe Nuvarande ägare kanske vill ha öppningsbara fönster för att nyttja källaren på ett bättre sätt.
Generellt tycker jag det är dumt att mura igen fönster.
 
Kan även vara bra att ha kvar fönstren för att få access till en del av utrymmet under altandäcket.
 
T Thomas_Blekinge skrev:
Man ska först tänka på om åtgärden ska kunna byggas tillbaka. Nästa ägare kanske vill ha fönster på detta ställe Nuvarande ägare kanske vill ha öppningsbara fönster för att nyttja källaren på ett bättre sätt.
Generellt tycker jag det är dumt att mura igen fönster.
Känner att det kommer bli hyfsat osannolikt att man kryper under för att underhållsmåla eller att det kommer vara möjligt att öppna fullt ut efter att trädäcket är byggt. Det är inte en viktig del av källaren. Ett trädäck känner jag nog är mer värt för oss och nästa ägare än ett fönster i ett utrymme ingen använder, eller åtminstone utnyttjar till någon form av boende. 🙂

Frågan kvarstår!
 
Se till att det är rent sen är det bara att mura på skulle jag säga
 
  • Gilla
mickeforsberg
  • Laddar…
Skrivit detta i andra trådar.
Sätt i glasblock.
Inget underhåll och om inte det är ett helt tätt trädäck så kommer du få in lite ljus utifrån.
Har gjort det själv och rummet känns inte lika instängt ut.
 
  • Gilla
Thomas_Blekinge
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.