Hej! Körde pyrolysrengöring idag på våran medelmåttiga ugn. Nu fungerar inte ugnen längre. Den nuvarande är märkbart sämre än våran förra ugn från Siemens på alla sätt och vis, men vi har extremt mycket utgifter så ett försök att laga den kanske kan vara något?
Google säger att en ugn kan vara stendöd om thermal fuse (värmesäkring?) pajat, rätt vanligt under/efter pyrolysrengöring tydligen.
https://www.amazon.se/Termostat-155-för-brinnande-wHIRLPOOL/dp/B07G1528VL den här ska tydligen passa våran Whirlpool AKZ 330/IX, men var i ugnen sitter den? Hur mäter jag funktionen med en vanlig biltemamultimeter?

Detta skulle spara in ca 5700 spänn om vi lyckas. :)

Ugnen är stendöd och det är inte vägguttaget. På baksidan verkar det komma in 240V så felet sitter nog "längre in".
 
returen returen skrev:
Är det denna du hittat?
[länk]
sitter på baksidan men den är återställningsbar så bara tryck in den röda knappen
du kan mäta kontinuiteten över anslutningarna med instrumentet i ohm läge eller summer
Tack för svar. Den röda knappen gick inte att trycka in så den var nog aldrig utlöst. Den satt "ovanpå" och jag antog att den var boven. Det verkar vara 230-240 volt både före och efter säkringen. Säkringen ger samma värde med summern på multimetern.
Sååå... Spänning in, spänning förbi "thermal fuse" men ugnen helt död. Provade att koppla förbi säkringen också, det verkade inte fungera.
Den som sitter bak dvs termostaten. Kan den få ugnen att verka stendöd?
 
MultiMan
Man ska aldrig koppla förbi en säkring. Det ökar bara risken för ytterligare skador på maskinen.
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
MultiMan MultiMan skrev:
Man ska aldrig koppla förbi en säkring. Det ökar bara risken för ytterligare skador på maskinen.
Det var ju det här gamla klassiska "byggahusinlägget" jag väntade på, och visst är det sant :) Ugnen kommer troligen att få åka till återvinningen vilken dag som helst, så lite felsökning skadar inte tänkte jag. Vet dock inte vad som skulle bli sämre då det var samma kräm innan och efter säkringen, det här var bara ett sätt att definitivt utesluta värmesäkringen på.

Jag köper nog en Siemens igen. Whirlpool är funktionellt jättedåliga produkter i jämförelse.
 
M MRAnonymus skrev:
Tack för svar. Den röda knappen gick inte att trycka in så den var nog aldrig utlöst. Den satt "ovanpå" och jag antog att den var boven. Det verkar vara 230-240 volt både före och efter säkringen. Säkringen ger samma värde med summern på multimetern.
Sååå... Spänning in, spänning förbi "thermal fuse" men ugnen helt död. Provade att koppla förbi säkringen också, det verkade inte fungera.
Den som sitter bak dvs termostaten. Kan den få ugnen att verka stendöd?
det är en termostat men inte den som styr temperturen för det är en NTC
mät över den
 
returen returen skrev:
fel av mig denna sitter bak
[länk]
den andra sitter uppe på fläkten
Den här grunkan var boven i dramat! Satt dock en "singel" på min ugn. Det hade pillats där förut så den satt inte fast bra. Rörde den så föll den isär med en typ konisk liten bricka och ett vitt stift innanför. Stoppade tillbaks allt som det såg ut att passa bra och böjde till "blecken" i ugnen som gjorde att den satt dåligt förra gången.
Efter den processen startade ugnen direkt :) Skönt ändå. Tack för hjälpen.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.