På vintern blir det gärna en stenhård iskaka på trädäcket utanför ingången där man går. Givetvis försöker man hålla snön borta - men det blir ändå...
Jag funderar på att montera värmekabel på undersidan av det 28 mm tjocka tryckimpregnerade trallvirket.
Någon som vet hur mycket effekt man behöver? Kan man isolera neråt? En självbegränsande värmekabel blir inte särskilt varm och kan dras i plastslang så någon brandrisk borde väl inte föreligga? Ser en med stickpropp och timer framför mig. Synpunkter och erfarenheter?? Räcker effekten??
Är ett sommarjobb för det kommer väl en vinter i år också??
 
Trä isolerar.

Du skulle nog behöva någon decimeter tjock lager isolering under värmekabeln samt värmekabeln skulle behöver ligga i värmespridande plåtar eller ännu bättre i sand/betong.

Följande snösmältningsmattor är på 300 W/m², å de ska ligga i sand/betong,
https://golvvarmebutiken.se/elektrisk-golvvarme/snosmaltning
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Det förekommer ju värme i marken utomhus för att slippa skotta. Jag tänker mig att det inte är riktigt så enkelt som att sätta upp värmekabeln och isolera. Trädäcket har ju springor som vattnet skall rinna igenom. Hur gör du för att isoleringen inte skall hindra detta?
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
B
Markvärme brukar dimensioneras för mellan 230 -250w/m2 ungefär, i alla fall hos oss i mälardalen. Om man lägger den under hårdgjord yta.

Jag har en känsla av att det skulle vara närmast dödfött att försöka värma en 28mm planka som är oisolerad mot luften underifrån.

Markvärme generellt är ju en riktig lyxprodukt. Extremt få privatpersoner har det hemma.

Du kanske borde överväga salt, eller nån av de andra kemiska produkterna som saknas salt (om du inte vill salta altanen).
 
  • Gilla
Jonatan79 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.