Är det rätt att flera fritidsfastigheter sätter i system att alltid lägga trädgårdsavfall hos en bonde. Trädgårdsavfallet är till slut i så stor omfattning att bonden behöver elda allt 4-5 ggr år. Någon säger att det är ok eftersom det sker på en jordbruksfastighet och då gäller inte EUs regler om eldning! Vad gäller? Vem har ansvaret vid en större brand? Ska fritidsfastigheter få nyttja annans mark för att slippa sitt eget trädgårdsavfall?
 
  • Stor brasa av trädgårdsavfall i skymningen, omgiven av några människor på avstånd och stora träd i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag skulle säga att fastighetsägaren av jordbruksfastigheten ägnar sig åt olovlig avfallshantering.
 
  • Gilla
cotillion och 2 till
  • Laddar…
Så länge det bara är rent trädgårdsavfall, bonden inte har något mot det och det inte finns någon risk för brandspridning skulle jag inte bry mig om det.
Sen om det är "lagligt" eller inte tänker jag inte uttala mig tvärsäkert om, någon kan säkert få till det enligt en eller annan paragraf, lagen är inte skriven för att följas tvådimensionellt till sista kommatecknet.
Ansvarig för brasan är den som tänder på.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.