Förra året byggde jag ett enklare pooltak i trä och i år så är det dags för del 2 :). Ska försöka bygga ett cover likt det som är populärt med lamell skydd. För vår lilla pool på 3x5 meter skulle det kosta ca 70 tkr. Det måste gå o göra billigare :).

så min första idé är att använda kanalplast som används till tak som är då 10x255 cm och ca 1 cm tjock. Man limmar sedan in dessa i en pressening. Har gjort lite test i liten skala som ni kan se här.

Ett hemmagjort test av pooltäckning med kanalplast inlimmad i pressening på ett arbetsbord med verktyg runtomkring.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Test av kanalplast inuti en presenning för att skapa ett DIY pooltak, med byggmaterial och växter i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nu till mitt problem. Kanalplast tror jag är för svagt i mitten. De är ju gjorda att ligga på balkar som avlastar. Det får ju inte vara för tjockt heller då det ska rullas upp och kan ju inte bli galet stort. De professionella lammellerna är i någon form av hårdplast och typ 1 cm tjocka.

någon som har en idé på vad man kan göra ”lamellerna” av? Eller om det finns någon kanalplast som kan klara av trycket.
 
Wow snyggt jobb och idé!
Den lättvikts Presenningen kommer inte funka med klorvattnet mer än kanske 1-2 år tror jag.
Ang kanalplasten kommer inte den fyllas med vatten?

Funderar om skum PVC skulle vara bättre
Dels att du kan komma den med tex tangit å har lite flyktraft samt inget som fylls i. På jobbet har vi golv utav komposit trall men även detta blir mättat med vatten.
 
Kolla denna sidan
Bra priser för presenningar å färdiga poolskydd

har själv köpt från firman
 
wrang wrang skrev:
Wow snyggt jobb och idé!
Den lättvikts Presenningen kommer inte funka med klorvattnet mer än kanske 1-2 år tror jag.
Ang kanalplasten kommer inte den fyllas med vatten?

Funderar om skum PVC skulle vara bättre
Dels att du kan komma den med tex tangit å har lite flyktraft samt inget som fylls i. På jobbet har vi golv utav komposit trall men även detta blir mättat med vatten.
Så många bra saker. Har nog inte alls tänkt att presseningen inte tål klor. Men PVC skulle fungera bättre? Tanken är ju med att limma presseningen att det inte ska komma in vatten i kanalplasten. Men det är ju även litet det jag vill testa med prototypen. En variant är att man både kör presseningen (eller pvc då) och att man även täpper hålen till kanalplsten. Antingen med lim eller någon form av stopp kanske 3d printat. Tangit hade jag ingen koll på så det är ju super. Det ska jag testa med.

men mitt största problem just nu är ju om kanalplasten böjer sig som någon skulle ramla på den i mitten typ. För om den var i luften verkar de ju bara klara typ någon meter med hög styrka. Sen måste man ju ha reglar i byggen. Men det jag funderar på här är ju att vattenvägar ju lyftkraft med. Så vattnets lyftkraft och att man förankrar den på sidorna kanske räcker.

Mitt mål med både det tak jag har nu och det jag bygger är ju att de ska rädda en person 1 gång. Om det går sönder efter det och jag får göra om allt är okej för mig.
 
Intressant!
Hur ska täcket rullas ut och in?
 
Paerh Paerh skrev:
Intressant!
Hur ska täcket rullas ut och in?
det känns som den lätta delen. Bara en rulle på en sidan. Sen har man snören på slutet så den kan sänkas ner till rätt längd för att fästas. Där ta jag inspiration från de som finns. Även ganska enkelt att addera en rörmotor för in och ut elektoniskt. Men det tar jag nog i steg 2. För man måste ju ändå förankra manuellt. Det gör man ju även på de för 70 papp idag.

En ihoprullad pooltäckning på kanten av en simbassäng redo för elektronisk eller manuell utrullning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi bytte lamellerna förra året, motoraxel och styrcentral hade vi sen tidigare.
Poolen är ca 3,6 x 6m.
Endast lameller kostade 16,5’, inte så farligt dyrt.
Men att göra själv e ju halva nöjet! Vit poolöverdrag med lameller på en 3,6 x 6 meter stor pool, omgiven av en träterrass och grönskande natur.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Paerh Paerh skrev:
Vi bytte lamellerna förra året, motoraxel och styrcentral hade vi sen tidigare.
Poolen är ca 3,6 x 6m.
Endast lameller kostade 16,5’, inte så farligt dyrt.
Men att göra själv e ju halva nöjet![bild]
oj det är ju klart intressant. Var köpte du dessa? Min pool är ca 3x5 så borde ju kunna bli ännu lite billigare. Så kan jag bygga resten av delarna själv. Självklart är byggandet en stor del men blir det för dåligt är det ju ändå inte värt. Inte sugen på 60-70 bara.
 
Paerh Paerh skrev:
Vi bytte lamellerna förra året, motoraxel och styrcentral hade vi sen tidigare.
Poolen är ca 3,6 x 6m.
Endast lameller kostade 16,5’, inte så farligt dyrt.
Men att göra själv e ju halva nöjet![bild]
men fråga du som har lameller. Hur böjbara skulle du säga de är? Tycker ju att de borde svikta rätt bra med.
 
Dessa är köpta på Poolgiganten, Jimmy heter han jag var i kontakt med.
Lamellerna är säkra, upp till 70 kg!
Så barn kan gå på lamellerna
 
Paerh Paerh skrev:
Dessa är köpta på Poolgiganten, Jimmy heter han jag var i kontakt med.
Lamellerna är säkra, upp till 70 kg!
Så barn kan gå på lamellerna
Tack för tipset.

men sviktar de mycket då vid 70kg?
 
Kollade på deras hemsida nu, 100kg!
 
Ett litet trådlyft då jag är inne på samma sak själv, men till en liten minipool på 2x3 meter.
Hur har det gått och fick du till automatiken?
 
Jag bytte helt riktning. Köpte en elektrisk markis på 4meter. Som jag montera på en sidan. Funkar bra som skydd. Finns klara nackdelar men kostade mig 3500 kr på extrapris Bauhaus.
 
Ludvig Aldrin Ludvig Aldrin skrev:
Jag bytte helt riktning. Köpte en elektrisk markis på 4meter. Som jag montera på en sidan. Funkar bra som skydd. Finns klara nackdelar men kostade mig 3500 kr på extrapris Bauhaus.
Spännande lösning. Tack för svar!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.