Köpte en ytterdörr av bauhaus, märke Safco.

Noterade sprickor i karm i låshus innan montering, dock på insidan karm så funktionsmässigt OK men den är där.
Jag tog ett gäng bilder som min tanke var att skicka in dessa när det blev vardag igen.

När dörren var på sin plats så noterade jag också att det är något skumt med lackeringen av dörren...

Ringde nu bauhaus och fick till mig "eftersom dörren nu är monterad så har du godkänt produktionen".
Jag är med på tänket där men då man gjorde en snabb översyn ytan plocka ner allt för mycket skydd och plast på den så blev det att man tog ut den gamla dörren (fick kapa karmen osv) för sedan när det var dags att montera nya dörren (att avbryta jobbet, packa in dörren och åka in till bauhaus igen när det var oväder på g och man stod ytan dörr var inget alternativ.. själva lackdefekten syntes inte förens den vart monterad och man fick ett bättre dagsljus mot den...

Spricka på insida karm vid låshuset får jag väll inse att den är körd med garantin pga jag monterat dörren, men hur tycker ni med lackeringen av dörren?

Garantivillkoren säger att man ska se över dörren innan montage vilken jag gjorde men lacken va inte lätt att se..
Samt att kvinnan i kundtjänst visste precis varför lackdefekten var där och det är inte helt ovanligt men då dörren är monterad så har jag godkänt det..
 
  • Närbild på vit ytterdörr från Safco, där en lackdefekt syns tydligt på ytan, installerad i dörrkarmen under ett grått tak.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ytterdörrens karm med synliga sprickor vid låshuset, fotograferad inomhus med en dammsugare i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Skit i garantin, där kan de skriva vad de vill.

Du har reklamationsrätt oavsett.
 
  • Gilla
Festlund och 2 till
  • Laddar…
Precis, påpeka att du inte hänvisar till den frivilliga garantin, utan din lagstadgade reklamationsrätt.
Den ger dig 3 års reklamationsrätt på ursprungliga fel, vilket detta rätt uppenbart är.

Dessutom ligger bevisbördan hos leverantören under de första två åren, dvs de ska bevisa att du har orsakat felet under din användning (i detta fall montage) av varan.

Så fråga dem helt enkelt om de vill åtgärda dörren eller ge dig en ny.
Och fråga även om de vill betala dig för arbetet kring bytet av dörren eller om de själva skickar ut hantverkare.

https://www.hallakonsument.se/konsumentratt-process/reklamera-felaktig-vara/
 
  • Gilla
BSOD och 3 till
  • Laddar…
Bauhaus står på sig att sålänge man har monterat dörren så går det inte alls att reklamera dörren för då är den godkänd..
Sprickan sågs innan, men lacken sågs inte förens den vart monterad i rätt ljus.
Känns jäkligt skumt att det inte skall gå att "klaga" på nått man ser efter montering samt att det är något de vet är ett återkommande problem.
 
B
Kanske är läge att driva mot Allmänna reklamationsnämnden?
 
  • Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
R Robbban77 skrev:
Bauhaus står på sig att sålänge man har monterat dörren så går det inte alls att reklamera dörren för då är den godkänd..
Sprickan sågs innan, men lacken sågs inte förens den vart monterad i rätt ljus.
Känns jäkligt skumt att det inte skall gå att "klaga" på nått man ser efter montering samt att det är något de vet är ett återkommande problem.
Be om att få det skriftligt från dem så att du har något att skicka vidare till ARN, för de kommer inte alls att hålla med Bauhaus...
 
  • Gilla
Festlund
  • Laddar…
Du har godkänt varan när du monterat den.
Det är brukligt och står säkert i det finstilta
 
  • Haha
Bästerortarn
  • Laddar…
Matti_75 Matti_75 skrev:
Du har godkänt varan när du monterat den.
Det är brukligt och står säkert i det finstilta
Har du stöd för detta i konsumentköplagen?
 
  • Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
Har du stöd för detta i konsumentköplagen?
Det förfarandet håller jättebra… om den som köpt dörren av Bauhaus är näringsidkare
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 2 till
  • Laddar…
Byurn Byurn skrev:
Det förfarandet håller jättebra… om den som köpt dörren av Bauhaus är näringsidkare
Det är korrekt, jag förutsätter i detta fall att TS köpt dörren i egenskap av privatperson.
 
Stämmer
13th Marine 13th Marine skrev:
Det är korrekt, jag förutsätter i detta fall att TS köpt dörren i egenskap av privatperson.
Köpt som privatperson 👍
 
Matti_75 Matti_75 skrev:
Du har godkänt varan när du monterat den.
Det är brukligt och står säkert i det finstilta
Tror faktiskt inte att du kan få detta igenom då det går emot reklamationsrätten. Du kan alltid reklamera inom skälig tid, kan inte se vart det skulle försvinna rättigheter för att du monterat varan.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Det vore intressant att få reda på vad som verkligen gäller, för det är ju en ganska vanlig formulering. Kanske något som @Marlen Eskilsson eller någon i redaktionen kan gräva i och skriva en artikel om?
 
  • Gilla
Dowser4711 och 2 till
  • Laddar…
F Festlund skrev:
Tror faktiskt inte att du kan få detta igenom då det går emot reklamationsrätten. Du kan alltid reklamera inom skälig tid, kan inte se vart det skulle försvinna rättigheter för att du monterat varan.
Precis, får inte ihop logiken, för att isåfall gäller bara garantin på dörren så länge man inte har monterat den.
Som att köpa en bil men kör du bilen försvinner garantin.
 
  • Gilla
andreascarlsson och 2 till
  • Laddar…
R Robbban77 skrev:
Precis, får inte ihop logiken, för att isåfall gäller bara garantin på dörren så länge man inte har monterat den.
Som att köpa en bil men kör du bilen försvinner garantin.
Garantin är frivillig, så den är inte lika lätt att argumentera för om det finns regler - men reklamationsrätten är inte frivillig för företagen. Dom kan inte skapa sämre förutsättningar än reklamationsrätten så är bara att hänvisa mot den och stå på dig.
 
  • Gilla
Klass0n och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.