Har en 10 år gammal vedklyv som gått en del. Nu har den plötsligt fått för sig att inte gå tillbaka i utgångsläget.
Skenorna ser ok ut tycker jag. Jag har oljat överallt och med hårt tryck fick jag till slut klyven att gå tillbaka.
Värmen kan förstås spela in.
Nån som vet vad som kan vara orsaken annars? Läge att byta olja??
 
Fairlane
Har du aldrig bytt olja under den tiden är det väl värt ett försök.

Kanske får du fler tips om du talar om vilken modell du har. Kanske har någon en likadan modell och varit med om samma fel.
 
Hade ett liknande problem... Det var en ventil som kärvade.

/ATW
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
A ArneTW skrev:
Hade ett liknande problem... Det var en ventil som kärvade.

/ATW
Intressant. Det finns en luftningsskruv och en tryckbegränsningsventil på min klyv. Kan det vara någon av dom?
 
R Rutred skrev:
Intressant. Det finns en luftningsskruv och en tryckbegränsningsventil på min klyv. Kan det vara någon av dom?
Troligtvis inte. är det 2-hands på den, så motorn stannar när du släpper. Då finns inget tryck som kan ge den tillbaka. Kan vara en ventil som kärvar som sägs, inte öppnar vid tryckförlust, samt att det kan vara en stark fjäder som ska dra tillbaka, sitter under balken.
 
J jonaserik skrev:
Troligtvis inte. är det 2-hands på den, så motorn stannar när du släpper. Då finns inget tryck som kan ge den tillbaka. Kan vara en ventil som kärvar som sägs, inte öppnar vid tryckförlust, samt att det kan vara en stark fjäder som ska dra tillbaka, sitter under balken.
Det är en två hands. Fjädrarna har jag oljat. Det är en Cotech LS5T-52
 
Fairlane
Jag har en likadan. Man kan hindra den från att åka tillbaks genom att hålla in handtagen med vänsterhanden. Det är där någonstans jag skulle börja att titta. Vad som händer när man släpper handtaget/håller in det. Och se om det går att lista ut något.
 
Fairlane Fairlane skrev:
Jag har en likadan. Man kan hindra den från att åka tillbaks genom att hålla in handtagen med vänsterhanden. Det är där någonstans jag skulle börja att titta. Vad som händer när man släpper handtaget/håller in det. Och se om det går att lista ut något.
Det som händer är att den kärvar när den ska gå tillbaka. Inte på något bestämt ställe utan olika från gång till gång. Men jag lyckades trycka tillbaka den.
 
Fairlane
Närbild på en fjäder försedd på en mekanisk del av en maskin, eventuellt en ventilmekanism.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Rör sig den fjädern rätt och släpper ventilen?
 
Fairlane Fairlane skrev:
[bild]
Rör sig den fjädern rätt och släpper ventilen?
Är detta under kåpan?
 
Fairlane
Den ska röra sig enkelt som denna. Gör den det?
 
Lite vila och pill med luftnigsskruven gjorde susen. Nu funkar den igen
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Fairlane
Kanske läge att planera in ett byte av hydrauloljan ändå, lätt gjort så vet man att det är gjort.
 
Fairlane Fairlane skrev:
Kanske läge att planera in ett byte av hydrauloljan ändå, lätt gjort så vet man att det är gjort.
Ja. Jag har redan köpt ny.
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.