Hej,

Om en dryg vecka får vi tillgång till radhuset vi köpt och där skall vi sätta igång på en gång, vi skall sätta nytt innertak i hela radhuset så småningom, tar det i etapper men det kommer ju blir lite gips och därmed en hel del skruvande.
Har förstått härifrån att en speciell skruvmaskin för gipsskruv inte är helt fel, vill bara kolla då innan jag springer iväg och handlar vad man skall tänka på när det gäller dessa?
För det finns ju från 400 på rusta (nej, handlar inte där) till massa tusenlappar på t.ex. Fredells. Är ju själv lite makita-kär men inte säker på att det är värt dryga 3000:- för en skruvmaskin.
 
Ok, följdfråga. Den skruvmaskinen lär ju funka bra att skruva upp ett staket med också... för man kan väl inte enbart använda den för att skriva gipsskivor, eller?
Tänker alltså på en gipsskruvmaskin... hittade nämligen en AEG på Bauhaus som kostade ca 1500:- vilket känns överkomligt.
 
Om du tänker på en skruvdragare med automat, för bandad skruv, så är den definitivt bäst när man ska skruva många likadana skruvar och man ska skruva dem precis rakt. Den är inte alls lika bra till allmänt pyssel. Det finns också ett begränsat utbud av bandad skruv.

Jag tycker att den största fördelen med automaterna är när man jobbar ensam. Man kan hålla fast gipset med ena handen och skruva med den andra. Har jag båda händerna fria skruvar jag lika gärna med en vanlig skruvdragare.

Däremot har jag en skruvautomat med förlängning, som jag använder när jag skruvar i tak. Den är helt suverän och förmodligen det verktyg jag äger som spar mest arbete.
 
Eftersom den där AEG:n är i sammanhanget tämligen lågvarvig, borde den även att fungera till trallskruv. Min Makita som jag köpte på Beijer för 1100 spänn har 570 watt och 0-4500 rpm fungerar hjälpligt till trallskruv om virket är färskt. Annars går den tungt. Tänk på att tillbehör som tex Senco Duraspin som standard kommer med adaptrar till Dewalt, Makita och Milwaukee. Om AEG:n i det sammanhanget kan antas vara en Milwaukee skall jag låta vara osagt. En Duraspin använder man för att göra en enpetare till en skruvautomat. De lär vara bra.
 
Ahlesten skrev:
Det är denna jag funderar på att köpa.
[länk]
Vad är den stora skillnaden på en sånhär och en vanlig skruvdragare?
 
gadeberg skrev:
Vad är den stora skillnaden på en sånhär och en vanlig skruvdragare?
du har ett djupstopp på den...du behöver inte oroa dig för att skruven körs i för lite eller för långt vilket kan vara bra när det gäller gips..
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Ahlesten :du skrev att du är lite makitakär...Det blev jag också efter att jag köpte min skruvautomat från makita...Den är min räddare i nöden, jag använde den senast idag.den är helt underbar att skruva med.Rekommenderas varmt
 
Nu var det inte så mycket själva automaten jag var ute efter utan just djupstoppet och sen har jag förstått ju mer jag läst att den är så pass högvarvig (dessa gipsskruvmaskiner) att det går mycket snabbare att skruva också. Och med tanke på att radhuset är på 94kvm så lär vi sätta ca 94kvm tak under tidens gång... tillsammans med lite väggar och dylikt.

Det som är intressant är om det finns nåt tillbehör till vanliga skruvdragare så man får djupstoppet?
 
Hehe är ju nöjd för jag inte testat nåt bättre. Går och känner på automater...
 
Mmm, känns som jag skulle kunna handla mig enormt fattig på maskiner just nu.
Men funderar på om det inte är mer värt att köra med just sån bitsfattning som du länkade till (kollade efter just nåt sånt på Bauhaus men de hade inget) och lägga pengarna på andra roliga maskiner istället.
Är nämligen vansinnigt sugen på Makitas 18v paket med cirkelsåg, tigersåg, slagborr och lampa för 8888:- inkl 3 batterier.
 
gadeberg skrev:
Japp, här tex [länk]
Köpte nåt liknande på K-rauta och är nöjd
Jag har en sån där i Biltemavariant och tycker den är skräp, litar inte för fem öre på den. Tappar inställningen och gör fula märken då är det bättre att köra helt manuellt åtminstone i gips (OBS: åsikt). Jag har en annan variant med större diameter (köpt på Bäcklunds i S-vall) som jag inte har haft tillfälle att prova. Den verkar dock mycket mer gedigen.

Hur sker urkopplingen i en gipsskruvdragare jämfört med en skruvautomat. Har för mig att skruvautomaten frikopplar vid inställt djup, gör skruvdragaren även det?
 
Ja med en gipsskruvdragare (manuell eller automat), så frikopplar den när djupstoppet går i, dvs bitsen slutar snurra. det finns ett rejält lås på djupstoppet och det stannar på samma djup varje gång.

Med ett sånt tillbehör till skruvdragaren från clas ohlsson så fortsätter ju bitset att snurra, med följd att det svarvas ner av skruvskallarna så småningom, dessutom dras skruven lite extra samtidigt som bitset svarvas, och det där extra är olika mycket varje gång beroende på virkets hårdhet och maskinens varvtal och några andra okända faktorer ;)
 
Känns mer o mer aktuellt att köpa gipsskruvdragare... :)
Funderar helt sonika på att plocka ihop ett makita paket på verktygladan där 18v batteridriven skruvautomat är en av verktygen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.