Golvbrunnen i garaget ser märkligt ut. Den verkar fastgjuten och jag hittar inget rör där vattnet rinner vidare. Det var fullt med skräp och rost i hålet som jag plockade bort. Vattnet rinner undan långsamt nu.

Hur hittar jag var vattnet går vidare? Är det rimligt att det går vidare ut till gatan?

Det är mycket saltutfällningar över golvet också. Vet inte om detta kan relateras till brunnen.
 
  • Rostig och igensatt golvbrunn i ett garage, fylld med smuts och vatten som rinner undan långsamt. Brunnens utlopp är inte synligt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Rostig golvbrunn i garage utan synliga rör, omgiven av smuts och saltutfällningar. Lock avtaget och placerat bredvid hålet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Golvbrunn i ett garage, täckt av rost och skräp, ser igensatt ut med märklig konstruktion. Bristen på synligt avlopp gör att vattnet rinner undan långsamt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Golvbrunn i garagegolv med rost och smuts kring sargen. Betonggolvet visar saltutfällningar och stillastående vatten nära en hjul.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag hade en gjutjärnsbrunn i källaren där vattnet rann undan så fint så.
När jag bytte den så såg jag att röret från brunnen var så sönderrostad att den rent av inte existerade längre så vattnet rann rakt ner i sanden undertill.

Det är med andra ord inte säkert att det leds iväg någonstans.
 
Krilleman
Många brunnar i garage drog man "förr" ut till en enkel stenkista.

Det är långt ifrån alltid att dessa är anslutna på husets avloppsstam.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Krilleman Krilleman skrev:
Många brunnar i garage drog man "förr" ut till en enkel stenkista.

Det är långt ifrån alltid att dessa är anslutna på husets avloppsstam.
Men borde jag inte se att vattnet leds bort från gjutgärnsdelen? Ser ingen öppning.
 
Krilleman
Öppningen ser du svagt under "läpppen" här:

Rostig brunn med en spricka eller öppning markerad med rött där vatten rinner ut, omgiven av inlagringar och rester.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Du måste rensa så du får in fingrarna under den "läppen".

Diagram av en brunn som visar hur hår och ludd fastnar bakom en tunga samt avlagringar vid högre vattennivåer. Sand och grus i brunnsbotten minskar utflödet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Vattnet rinner åt detta hållet ut ur brunnen:

Avloppsbrunn i golvet med rostig galler och smuts runt omkring, gult streck och pil pekar på en öppning under en "läpp" där vatten rinner ut ur brunnen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
MartinBruket och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.