Hej 🙂
Jag har fÄtt lite problem med mitt golv och undrar om nÄgon har varit med om det tidigare och vad man kan göra Ät saken.

Mitt ljusa golv har fĂ„tt blĂ„tt fĂ€rg i kvistarnađŸ€”
Det sÄg inte ut sÄ nÀr nya golvet las för 4 Är sedan efter en fuktskada pÄ mitt tidigare golv och dom ÄtergÀldades av ett företag frÄn min bostadsrÀttsförening. Skall jag kontakta dem och klaga?

LÀgger lite exempel bilder nedan. Första bilden Àr pÄ golvet för 1 Är sedan men de andra bilderna Àr nya.
Tacksam för svar 😊
 
  • Ljust trĂ€golv med synliga kvistar, nĂ€ra en vĂ€gg med ett eluttag och en vit vĂ€rmepump. Delar av en vit möbel och en madrass syns ocksĂ„.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ljusa trĂ€golvet visar en kvist med blĂ„ fĂ€rgton, vilket inte fanns nĂ€r golvet installerades för fyra Ă„r sedan.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • NĂ€rbild pĂ„ ljust parkettgolv med en blĂ„ flĂ€ck i en kvist nĂ€ra en vit golvlist.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • NĂ€rbild pĂ„ ett ljust trĂ€golv med en kvist som har fĂ„tt en blĂ„aktig fĂ€rg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ljusknotad planka med en synlig blĂ„ missfĂ€rgning i knuten pĂ„ ett annars ljust trĂ€golv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • NĂ€rbild pĂ„ ett ljust trĂ€golv med en blĂ„ missfĂ€rgning i en kvist.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • NĂ€rbild pĂ„ ett ljust trĂ€golv med en blĂ„fĂ€rgad kvist, synliga Ă„rgĂ„ng mönster och en vit golvlist i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Golvet med en kviststam som har fĂ„tt blĂ„ missfĂ€rgning, nĂ€ra en vit vĂ€gg med skada och spricka.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Kvist i ljust trĂ€golv har fĂ„tt en blĂ„ flĂ€ck.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Min gissning:
De har slipat golvet i samband med fuktskadan.

Antingen har de slipat för mycket eller sÄ var faneren redan för tunn, sÄ vissa kvistar slipas bort.

NÀr golvet lackas fylls hÄlrummet efter kvisten med lack.

Det Àr det tjocka lagret av lack som uppfattas som blÄtt.

Om nÄgon kan hÄllas ansvarig Àr svÄrt att sÀga. SvÄrt att bevisa att de slipat för hÄrt, dÄ det lika gÀrna kan ha varit faneren som var för tunn frÄn början.
 
  • Gilla
cpalm och 1 till
  • Laddar…
ÅtgĂ€rdades det nyligen och du sett problemet direkt eller Ă„tgĂ€rdades det för 4 Ă„r sedan och börjar synas först nu

HÄller med om att det ser ut att se ut som lack som fyller ut hÄl.
Om du har nĂ„gon ”dold” kvist kan du kanske skrapa lite för att se hur det ser ut under.
 
nimhed nimhed skrev:
Min gissning:
De har slipat golvet i samband med fuktskadan.

Antingen har de slipat för mycket eller sÄ var faneren redan för tunn, sÄ vissa kvistar slipas bort.

NÀr golvet lackas fylls hÄlrummet efter kvisten med lack.

Det Àr det tjocka lagret av lack som uppfattas som blÄtt.

Om nÄgon kan hÄllas ansvarig Àr svÄrt att sÀga. SvÄrt att bevisa att de slipat för hÄrt, dÄ det lika gÀrna kan ha varit faneren som var för tunn frÄn början.
Vad jag vet sÄ tog de bort mitt tidigare golv och lade nytt golv och det sÄ inte ut sÄhÀr nÀr det var nytt. Kvistarna har blivit blÄa med tiden.
Och det kan inte bero pÄ alt blÄtt rengöringsmedel för jag dammsuger och sedan anvÀnder jag swiffer mopp och den Àr inte fÀrgad.
 
D Diana Eriksson skrev:
Vad jag vet sÄ tog de bort mitt tidigare golv och lade nytt golv och det sÄ inte ut sÄhÀr nÀr det var nytt. Kvistarna har blivit blÄa med tiden.
Och det kan inte bero pÄ alt blÄtt rengöringsmedel för jag dammsuger och sedan anvÀnder jag swiffer mopp och den Àr inte fÀrgad.
Om det dÀr Àr ett nytt golv (vilket jag betvivlar), tycker jag absolut att du ska klaga pÄ det. SÄ stora kvistar som saknas ska inte fÄ finnas pÄ ett nytt golv.
 
  • Gilla
yonna
  • Laddar…
D Diana Eriksson skrev:
Vad jag vet sÄ tog de bort mitt tidigare golv och lade nytt golv och det sÄ inte ut sÄhÀr nÀr det var nytt. Kvistarna har blivit blÄa med tiden.
Och det kan inte bero pÄ alt blÄtt rengöringsmedel för jag dammsuger och sedan anvÀnder jag swiffer mopp och den Àr inte fÀrgad.
Ser mer ut som att kvistarna Àr fyllda med spackel. PÄ bilden ser det Àven ut att laterala/ytterkanten av spacklett slÀppt ifrÄn parketten. Vad heter golvet? Har du golvvÀrme, har du moppat golvet eller endast torrmoppat?

Vilken del av landet bor du? UtifrÄn RF dÄ golvtillverkare avskriver sig ansvar om man inte hÄller 30-60% som Àr mer eller mindre omöjligt Äret om (spec vintertid).
 
Har sett liknande pÄ ett billigt golv köpt i Polen, skador i materialet har lagats med "nÄgot".vid tillverkning. Men det vara mera grÄtt.
 
En annan tanke Àr att trÀ har en tendens att fÄ blÄ inslag om dÀr Àr fukt. Kan det vara dÄligt torkat efter fuktskadan med kvarstÄende fukt?
 
G gosvensson skrev:
En annan tanke Àr att trÀ har en tendens att fÄ blÄ inslag om dÀr Àr fukt. Kan det vara dÄligt torkat efter fuktskadan med kvarstÄende fukt?
De blÄ flÀckarna Àr inte trÀ, det Àr nÄgot golvet lagats med. Det Àr ett lÄgprisgolv som ts fÄtt och kvalificerad gissning inte köpts i Sverige. Reparerad skada till lÄgpris.
 
Vi vill skicka notiser för Àmnen du bevakar och hÀndelser som berör dig.