Bygget har precis startat och tankarna ploppar upp. (Har lejt hantverkare)

Golv, uterummet står på gjuten stomme med bjälklag och väggar i trä. Då det ska vara isolerat för att förlänga säsongen är väl fukten viktig att tänka på.

1 golv, klinker är lätt att hålla rent men väger och kostar lite mer än andra. Är vinyl eller andra döda material att föredra?

2 värme, luft luft eller infravärme?

3 el, med fokus på framtiden, rejält med uttag och möjlighet att belasta om elgrill, infravärme eller luft luft skulle behöva? Dra fram en datakabel för säkerhets skull?
 
T tombe691 skrev:
Bygget har precis startat och tankarna ploppar upp. (Har lejt hantverkare)

Golv, uterummet står på gjuten stomme med bjälklag och väggar i trä. Då det ska vara isolerat för att förlänga säsongen är väl fukten viktig att tänka på.

1 golv, klinker är lätt att hålla rent men väger och kostar lite mer än andra. Är vinyl eller andra döda material att föredra?

2 värme, luft luft eller infravärme?

3 el, med fokus på framtiden, rejält med uttag och möjlighet att belasta om elgrill, infravärme eller luft luft skulle behöva? Dra fram en datakabel för säkerhets skull?
Låter mer som en innemiljö med det upplägget: Så ventilation skulle jag vilja tillägga ?
Behöver ni värme året om, och det är välisolerat, så en luft-luft är ju bra. Är det bara stöd för kalla höstkvällar så räcker säkert infravärme långt

Datakabel låter overkill med tanke på att det mesta numer är trådlöst ?
 
klaskarlsson klaskarlsson skrev:
Låter mer som en innemiljö med det upplägget: Så ventilation skulle jag vilja tillägga ?
Behöver ni värme året om, och det är välisolerat, så en luft-luft är ju bra. Är det bara stöd för kalla höstkvällar så räcker säkert infravärme långt

Datakabel låter overkill med tanke på att det mesta numer är trådlöst ?
trådlöst har ju begränsad räckvidd och vad vet jag, tänker långsiktigt, fotbollsvm om 15 år och sverige spelar om medalj, vill man se 8k på en storbildstv så kanske det inte räcker med trådlöst? Ett extra rör i väggen nu lär ju vara mindre jobb än att riva hälften om 10 år? Tacksam för all input av alla slag, gärna de som inte tänker som jag! Luftluft skulle även, med tanke på att det blir ganska tätt kunna köra kyla sommartid.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.