Hej, ska byta ut lysröret i diskbänksarmaturen mot ett nytt i LED version, men hittar bara lysrör med ersättare för glimtändaren. Det sitter i dagsläget ingen synlig glimtändare på armaturen. Måste man ha ett vanligt lysrör eller byta hela armaturen?
 
  • Lysrörsarmatur under ett köksskåp ovanför en diskho med sprayflaskor och rengöringsartiklar. Gula kakelplattor och en köksblandare syns i bilden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ser ut som en Exaktor, glimtändaren sitter bakom lysröret så den syns knappt. Det finns lysrör för att sätta in direkt. I en del fall så följer det med en adapter som ska ersätta glimtändaren när LED-rör används, där får du kolla själv, vad du köper.
 
  • Gilla
HeyJon
  • Laddar…
Jag tror absolut att där sitter en glimtändare på din bänkarmatur men du har bara inte hittat den ännu(?) Antar du har haft ett T8 lysrör där. Lägg dig på diskbänken med ögonen uppåt så bör du kunna se den.
 
  • Gilla
HeyJon
  • Laddar…
RoTe
Min bänkarmatur har T5 rör och dessa har väl inte glimtändare? Om så är fallet är det ju bara att köpa ett LED-lysrör anpassat för T5 armatur så vitt jag förstår.
 
  • Gilla
HeyJon
  • Laddar…
RoTe RoTe skrev:
Min bänkarmatur har T5 rör och dessa har väl inte glimtändare? Om så är fallet är det ju bara att köpa ett LED-lysrör anpassat för T5 armatur så vitt jag förstår.
Det finns väl HF-don till alla lysrör och då har man ingen glimtändare?
 
Blinkar lysrör när man startar det finns det nog en glimtändare där och ska bytas ut mot den som följer med lysröret (som inte blinkar när man startar och bara är en säkring eller bygel, typ)
 
  • Gilla
HeyJon och 1 till
  • Laddar…
RoTe
D Dilato skrev:
Det finns väl HF-don till alla lysrör och då har man ingen glimtändare?
Det är mer än jag vet, jag vet bara att det säljs speciella LED-rör till T5.
 
Jag hade en precis likadan armatur men bytte ut det mot en Ikea smart köksbänkbelysning. Känns rätt gött att slippa lysrör samt ett plus att kunna dimra.
Kanske är värt besväret?
 
  • Gilla
HeyJon
  • Laddar…
Hittade den lilla jäkeln, var bra gömd bakom lysröret, tack för tipsen!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.