kan någon här hjälpa mig med att rita en manöverkretsschemma till denna bilden?
uppskattar verkligen hjälpen
 
  • Elektriskt kopplingsschema med färgade ledningar och numrerade komponenter, visar K1, K3, M och anslutningar till F2, W1, W2, V1, V2, U1 och U2.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vad kan du om el och kan du läsa ett kopplingsschema, hur stor motor är det, är det tung start.
 
Googla.
 
K3 (*2) kan väl inte vara rätt ritad?
 
D Dilato skrev:
K3 (*2) kan väl inte vara rätt ritad?
Det går men det finns ingen säkerhet på att Y släpper och D går in med blockering av Y. Därav 3 st kontaktorer. H -kontaktor med tidrelä eller separat tidrälä för D.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Skoluppgift ??
 
  • Gilla
Dowser4711 och 2 till
  • Laddar…
F Faez Hatee ett m skrev:
kan någon här hjälpa mig med att rita en manöverkretsschemma till denna bilden?
uppskattar verkligen hjälpen
Verkar vara en skoluppgift.
Säkert är du vuxen elev eftersom gymnasiet har sommarlov nu
Vet du vad det är för en koppling så googla, annars får du be din lärare att förklara det för dig
Edit
Såg nu att det finns två st K3
Normalt är att man ritar Y-kontaktorn till höger om D-kontakrorn men det spelar inte någon roll
 
Redigerat:
Bara för att roa mig slängde jag in bilden och frågan till ChatGPT och fick detta svar, har inte analyserat det i detalj, så det kan mycket väl vara gravt felaktigt. :)

För att skapa ett manöverkretsschema för det medföljande huvudkretsschemat behöver vi först förstå hur huvudkretsschemat fungerar och vilka komponenter som ingår.

Utifrån den givna bilden verkar det vara ett huvudkretsschema för en motorstyrning med kontaktorer och säkringar. Låt oss anta att K1 och K2 är huvudkontaktorer, och K3 är hjälpkontaktor eller en överlastrelä.

Här är stegen för att rita manöverkretsschemat:

  1. Identifiera komponenterna:
    • F2: Säkringar
    • K1, K2: Huvudkontaktorer
    • K3: Möjligen hjälpkontaktor eller överlastrelä
    • M: Motor
  2. Funktion av kontaktorer:
    • K1 och K2 används för att starta och stoppa motorn.
    • K3 kan användas för att skydda motorn eller för andra styrändamål.
  3. Grundläggande manöverkretsschema:
    • Startknapp (S1)
    • Stoppknapp (S2)
    • Hjälpkontaktorer (för att hålla kretsen sluten efter att startknappen tryckts)
    • Eventuellt överlastrelä

Manöverkretsschema​

Här är en förenklad version av ett manöverkretsschema baserat på din huvudkrets:

  1. Strömkälla (L1, L2, L3).
  2. F2: Säkringar för skydd av manöverkretsen.
  3. S1: Startknapp (normalt öppen kontakt, NO).
  4. S2: Stoppknapp (normalt stängd kontakt, NC).
  5. K1, K2: Kontaktorer (med hjälp- och huvudkontakter).

Manöverkretsschema komponenter och anslutningar:​

  • S1 och S2 anslutna i serie för att kontrollera strömmen till kontaktornas spolar.
  • Hjälpkontakter på K1 och K2 används för att bibehålla kretsen efter att startknappen tryckts (latching).
  • Om K3 är ett överlastrelä, anslut dess NC kontakt i serie med S2 för att bryta kretsen vid överlast.

Diagram:​

Manöverkretsschema för motorstyrning med komponenterna L1, F2, S1, K1, K2, S2, K3 i serie och parallell kopplingar, visas som textdiagram på svart bakgrund.

För att förtydliga:

  • S1 är ansluten mellan L1 och K1-spolen, med en hjälpkontakt på K1 (NO) parallellt med S1.
  • S2 är ansluten i serie med K3 (NC) och K2-spolen.
Om du behöver mer specifika detaljer, eller om det finns ytterligare komponenter eller krav som inte är uppenbara från huvudschemat, låt mig veta!
 
Dowser4711 Dowser4711 skrev:
Bara för att roa mig slängde jag in bilden och frågan till ChatGPT och fick detta svar, har inte analyserat det i detalj, så det kan mycket väl vara gravt felaktigt. :)

För att skapa ett manöverkretsschema för det medföljande huvudkretsschemat behöver vi först förstå hur huvudkretsschemat fungerar och vilka komponenter som ingår.

Utifrån den givna bilden verkar det vara ett huvudkretsschema för en motorstyrning med kontaktorer och säkringar. Låt oss anta att K1 och K2 är huvudkontaktorer, och K3 är hjälpkontaktor eller en överlastrelä.

Här är stegen för att rita manöverkretsschemat:

  1. Identifiera komponenterna:
    • F2: Säkringar
    • K1, K2: Huvudkontaktorer
    • K3: Möjligen hjälpkontaktor eller överlastrelä
    • M: Motor
  2. Funktion av kontaktorer:
    • K1 och K2 används för att starta och stoppa motorn.
    • K3 kan användas för att skydda motorn eller för andra styrändamål.
  3. Grundläggande manöverkretsschema:
    • Startknapp (S1)
    • Stoppknapp (S2)
    • Hjälpkontaktorer (för att hålla kretsen sluten efter att startknappen tryckts)
    • Eventuellt överlastrelä

Manöverkretsschema​

Här är en förenklad version av ett manöverkretsschema baserat på din huvudkrets:

  1. Strömkälla (L1, L2, L3).
  2. F2: Säkringar för skydd av manöverkretsen.
  3. S1: Startknapp (normalt öppen kontakt, NO).
  4. S2: Stoppknapp (normalt stängd kontakt, NC).
  5. K1, K2: Kontaktorer (med hjälp- och huvudkontakter).

Manöverkretsschema komponenter och anslutningar:​

  • S1 och S2 anslutna i serie för att kontrollera strömmen till kontaktornas spolar.
  • Hjälpkontakter på K1 och K2 används för att bibehålla kretsen efter att startknappen tryckts (latching).
  • Om K3 är ett överlastrelä, anslut dess NC kontakt i serie med S2 för att bryta kretsen vid överlast.

Diagram:​

[bild]

För att förtydliga:

  • S1 är ansluten mellan L1 och K1-spolen, med en hjälpkontakt på K1 (NO) parallellt med S1.
  • S2 är ansluten i serie med K3 (NC) och K2-spolen.
Om du behöver mer specifika detaljer, eller om det finns ytterligare komponenter eller krav som inte är uppenbara från huvudschemat, låt mig veta!
Där ser vi hur lite chat gpt vet.
Är det så att någon av våra elever använder sig av chat gpt vid en uppgift så kan vi med stor sannolikhet upptäcka det
 
  • Gilla
Müssli och 2 till
  • Laddar…
F Faez Hatee ett m skrev:
kan någon här hjälpa mig med att rita en manöverkretsschemma till denna bilden?
uppskattar verkligen hjälpen
När du kommer ut i verkliga livet och ska koppla hur gör du då? Ringer en vän? Försök att förstå vad du vill ska hända och hur det kan gå till. Det är inte omöjligt men det kanske kräver lite ansträngning.
 
Unikt namn
E elmont skrev:
När du kommer ut i verkliga livet och ska koppla hur gör du då? Ringer en vän? Försök att förstå vad du vill ska hända och hur det kan gå till. Det är inte omöjligt men det kanske kräver lite ansträngning.
Frågar chat gpt så klart.
Sen när huset brinner ner är det en AIs fel.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.