Hej
Hur skall jag skruva skruvarna ytterdörren så att den blir tätare? Dörren står ut 1cm från karmen på handtagssdidan. Man ser att ljus kommer in då solen ligger på.
På gångjärnssidan är dörren i jämhöjd med karmen
 
  • Närbild på gångjärnssidan av en ytterdörr med flera skruvar i dörrkarmen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Bild på ytterdörr med dagsljus som tränger igenom springan mellan dörr och karm på handtagssidan, vilket visar en dålig tätning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Om den sticker ut 1cm vid låset så får du kontrollera plösmått och justera eller byta slutblecket men ibland förekommer det att någon kompletterat med extra lister som orsakar problemen.
Är dörrbladet skevt eller är det lika utstick längs med hela dörrbladet?
Justeringsskruvarna i bild är endast för att flytta dörrbladet i sidled i karmen.
 
Jämt 1cm över hela kanten.
Går det att justera detta?
Båda dörrarna har samma problem. Ena har Abloy lås å andra Yale
 
  • Närbild på en dörrkarm med en metallplatta och skruvar vid låset, med träpanel till vänster och metall till höger.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag tycker det ser finskt ut vad är det för beslagning i dörren?
Går dörrbladet fritt i karmen?
 
1 123abc skrev:
Jag tycker det ser finskt ut vad är det för beslagning i dörren?
Går dörrbladet fritt i karmen?
Jepp finskt😂 jo inte skrapar det i någonstans
 
Har du bättre bilder där problemet syns bättre?
Om det är 1cm "fel" så borde du inte kunna stänga och låsa dörren, kan du stänga och låsa?
 
Jovisst, inga problem att stänga
 
  • Ett måttband visar avståndet mellan en stängd dörr och en karm av stål och trä.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ett måttband visar en mätdistans på cirka 6,7 cm mellan en trävägg och en grå yta.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Du kan testa att justera slutblecket lite så plösmåttet blir större vilket tvingar in dörrbladet lite men dörren ska fortfarande gå bra att dra igen.
I övrigt tycker jag du bör kontakta dörrtillverkaren då de vet vad som är normalt för dörren, den fasade kanten kanske ska ligga utanför.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.