Vi behöver laga taket på ett hus vi har i fjällområde. Ett snörasskydd har slitits loss under vintern, och dragit med sig ca 20x20 cm av takplåten vi varje infästning. Det har slitits av väldigt "snyggt", ser ut som någon varit framme med plåtsax. Perfekt rektangulära bitar som slitits loss.

Vi tänkte åtgärda genom att skjuta upp plåtbitar av lämploig storlek. Dessa skall då givetvis vara med samma profil.

Vi har kommit fram till att det verkar vara denna profil:

https://www.plåtgrossisten.se/takplat/tp20/#tab-id-4. Alltså en asymetrisk profil där dalen är bredare än "toppen".

Även byggmax, och flera andra byggvaruhus har plåt med profil TP 20, men de är symetriska, och passar alltså inte. Jag är lite förvånad att samma profil med samma namn kan vara olika.

Någon som vet ifall den som plåtgossisten har finns att köpa lokalt i Stockholm, eller Östersund? Det verkar som en enstaka plåt från nätbutiken kostar 10 ggr mer i emballage och frakt än vad plåten kostar.
 
Tänker du byta hela plåtar från nock och ner?
 
Nej, hålen är alltså ca 20x20 cm vid nederkanten av takfoten. Tanken är att skjuta upp plåtar som är ungefär 40 cm breda, så det blir en ås överlapp åt båda håll.
 
H hempularen skrev:
Nej, hålen är alltså ca 20x20 cm vid nederkanten av takfoten. Tanken är att skjuta upp låtar som är ungefär 40 cm breda, så det blir en ås överlapp åt båda håll.
Borde funka, riskerar att bli fult.
Vad händer när det kommer in vatten mellan plåtarna och vattnet fryser?
 
Detta är som sagt över takfoten "utanför" huset. Så det är ingen enorm katastrof om det skulle läcka lite, Bara det inte blir så ofta att råsponten murknar.
 
H hempularen skrev:
Någon som vet ifall den som plåtgossisten har finns att köpa lokalt i Stockholm, eller Östersund? Det verkar som en enstaka plåt från nätbutiken kostar 10 ggr mer i emballage och frakt än vad plåten kostar.
De har butik i Hofors så det är ju inte så lång omväg ifall du tar bilen från Stockholm till Östersund.
 
20 är igentligen höjden på profilen...
 
Sök på oliksidig
Bauhaus har en variant
Annars kolla med lokala plåtslagare, vet att vi har snuttar över som står o skräpar...
Men om du ska återmontera snörasskyddet så försök göra det i dubbelplåt
 
  • Gilla
hempularen
  • Laddar…
Det står i din länk att det är dalaprofils plåt. Kolla med IBN på västberga allé, Hägersten. De säljer grejer från dalaprofil, men vet inte just nu vad de har hemma på hyllan. Jag kan kolla åt dig om du inte har bråttom, men jag har inte vägarna förbi där de närmaste dagarna.
 
  • Gilla
hempularen
  • Laddar…
Kanon. Men jag kan höra med dem själv. Detta är tänkt att bli ett projekt iunder hösten. Vi har just idag varit uppe med stege och mätt hur stora bitar som behövs.

Tack för informationen.
 
H hempularen skrev:
Kanon. Men jag kan höra med dem själv. Detta är tänkt att bli ett projekt iunder hösten. Vi har just idag varit uppe med stege och mätt hur stora bitar som behövs.

Tack för informationen.
Är det ingen som har hemma brukar det bli dyrt att beställa mindre kvantiteter.
Jag har tillverkat färdiga bitar till liknande lagningar. Men då kan det vara en fördel att få låna en bit av takplåten så man har något att malla efter.
Jag finns i Ösd om du vill ha hjälp.
 
  • Gilla
hempularen
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.