79:an skrev:
Finns ju nyckelfärdiga fina panncentraler att koppla på, om du satsar på en som tar det mesta så kan du ju elda pellets och kanske blanda i lite flis då och då. Mögel risken är inte så stor om man gör på rätt sätt och flisar hyffsat torrt. Finns ju kulvert att köpa, bygg centralen en bit bort och dra kulvert.
Dock så har du inte berättat hur sugen du är på arbetsinsatsen, vill du inte sota och krångla så är ju värmepump bra.

Finns det ingen bonde i närheten som kanske vill tjäna lite extra och kanske sälja lite halm? Finns ju fina pannor för storbalar med acctank och hela köret ihop byggt. Man är ju inte bunden till bara halm heller, hö/gräsbalar, grotbuntar, lastpallar och en massa annat går ju att möckla i pannan åxå.

Färdiga fliscentraler är fina o säkert rätt problemfria oxå men priset är inte lika fint, En på 120 kW låg på ca 660000:- + moms i höstas på nolia o sen behöver man kulvert mm så det blir nog nästan lika dyrt som VP..

Halmpannrona går oxå på nånstans från 5-600000:-
Va iof en ute på blocket för 135000:- för ett tag sen men då va den från tidigt -90, Hur länge håller dom tro??
 
2000kvm skrev:
bergvärme skulle kosta va 1miljon & dra ca 100megawatt per år därigenom klassar jag det som extremt dyrt & en mkt lång återbetalningstid

pellets handlar om ca 250tusen färdigt att använda (har begärt ofert på det & ett garanti pris innom 250tusen)
Om man då tänker på att jag förbrukar 300megawatt per år så är detta mest lämpliga då jag har utrymmen till stora pelletsföråd i källaren
Tja det är 750000:- mindre för pellets, Det tycker jag låter helt rimligt då det bara ska bytas pannor o fixas bulkförråd om man betänker att priset för pannorna är ca 150000:- enligt vad jag skrev tidigare..
Vad va det för märke på pannan/orna??
Skulle det bli 1 el 2 st pannor??
Tycker det inte bör bli helt fel med 2 st 50 kW pannor där andra pannan automatiskt startar då den första inte orkar med längre, Skellefteå kraf har några sånna anläggningar från thermia i stora hyreshus vet jag med automatisk beställning av pellets då nivån i förrådet blir lågt sänds ett sms till dom så åker en bil dit med pellets.. :)
2 st sådana pannor växlar då automatiskt från 25-100 kW i fyra effektsteg..
 
Om du satsar på pellets och har stora lagringsutrymmen så borde du ju kunna förhandla till dig ett bättre pris än spotpriset för "vanliga" pelletseldare. Större anläggningar brukar ju inte vara så känsliga på kvaliteten heller, finns ju torvpellets, brunpellets eller vad det heter och liknande, och det är mycket billigare.
 
Tanken var 2st 50kw pannor då det blir billigare än vad en 100kw panna blir dessutom blir det en annan säkerhetsklassning på det viset vilket gör installationen mkt billigare

Pannorna heter i övrigt Ariterm BIOMATIC 50+ bra eller dåliga?


Pelletsföråd är inga problem jag har ett rum på vardera sida om pannrummet som är ca 15kwm vardera & ca 2,40 i takhöjd så det vill säga 36kubik vardera -fallet & ja det går väll inte att fylla ända upp så ca 36kubik totalt borde väll räcka bra?

Ja annars finns det fler rum där nere utöver om det inte räcker


Är jag inne på rätt spår vad tycker ni?
 
79:an skrev:
Om du satsar på pellets och har stora lagringsutrymmen så borde du ju kunna förhandla till dig ett bättre pris än spotpriset för "vanliga" pelletseldare. Större anläggningar brukar ju inte vara så känsliga på kvaliteten heller, finns ju torvpellets, brunpellets eller vad det heter och liknande, och det är mycket billigare.


Hur mkt tror ni det går att förhandla? vad anser ni man ska ge per kubik?

torvpellets, brunpellets Är det bra? vad blir det i skilnad i kostnad mot vanlig?

280megavatt är det någon som vet vad det motsvarar i kubik pellets?
 
Någonstans runt 90-100 kbm pellets, beroende på verkningsgrad. Och om jag inte räknar fel..
 
Eller ~58ton pellets, plus lite extra då verkningsgraden inte är 100%.
 
Jodå Biomatic 50+ är fina pannor (även dom mindre)
Sotarn sa idag att i skolan här i byn sitter det 2 st sådana pannor o dom funkar kanon bra.. :)
Som jag skrev tidigare så gör det att då det inte behövs så mycket värme går bara ena pannan på lågeffekt (25 kW) då den eftersträvar att hålla t.ex 80° men om tempen sjunker mer än 5° så ökar den effekten till 50 kW o om man då har ställt andra pannan så den ska hålla t.ex 72° så går den in med 25 kW om den första inte orkar o då tempen sjunker 5° på den så ökar den till 50 kW oxå o då är det 100 kW som gäller...
Man kan även köra så pannorna växlar i 3 st effektsteg från 25-50 kW..

Jag har thermias 20 kW´s brännare o har 5 bekanta som kör med antingen thermias brännare el pannorna (20 kW) o alla är mycket nöjda med dom... :)
Det finns många bra finneser på deras pannor, Nu finns även spaksotning till dom o automatisk uraskning men o andra sidan så rymms det aska från ca 5 ton pellets i lådan om man använder komprimeringsspaken på asklådan...

Pellets har en volymvikt på 650-700 kg/m3 o om du kör med t.ex vaccumsysteme liknande "mullvaden" som vandrar runt i förrådet så kan du rymma nästan en hel bil med släp o då får man annat pris.. :)
Med en mullvad så behöver man inte göra annat åt förrådet än att kolla så rummet är tätt, Inga lutande bottnar mm..
Pelletspriset är/ton inte m3 men kan du ta typ 35 ton/gång bör du iaf få mycket bättre pris än vanliga kunder, Fjärrvärme bolagen betalar bara drygt 1000:-/ton o det är just för att dom tar stora volymer... Samma som bönder då dom tar hem foder ju mer desto billigare...

Pellets har ett energiinnehåll på 4800-5000 kWh/ton o med en biomatic 50 så du får ut efter förlusterna 4100-4300 kWh/ton så 65-70 ton/år kommer det gå om du förbrukar 280000 kWh/år för värme/vv..
Eller är det inräknat hushållsel, belysning mm i dessa förbrukningssiffror??
Bara priset är bra o att det är lite spån/hårda pelletsar så spelar det ingen roll...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.