Hej
Krångel med Automover 310
Ny batteri, ny kretskort i laddstationen
Ny slinga
Tyvärr får jag inte signalen, slingan är hel.
Jag har testat med kort 5m slinga på begränsningskabel det blir tyvärr samma.
Hittar inte signalen.
Nästa steg i felsökningen?
 
När kretskortet i laddstationen byts måste klipparen "kodas" mot detta.
Ställ klipparen i laddaren och välj meny Säkerhet-ny slingsignal eller, byt PIN-kod (samma kod kan användas).
Det framgår inte av din beskrivning om du har gjort detta.
Gör man inte detta kommer klipparen inte att känna igen slingsignalen=startar ej.
 
Hej
Hag har försökt med Ny Signal men utan resultat.
Kollar om pin kan funka.
 
Vad har du för historik för felet. Du bytte kretskortet i laddstationen, hur kom du fram till att det var defekt?
Har felet uppstått efter åska?
Hur lyser dioden i laddstationen?
 
Hej,

Kretskortet bytes ut efter åskoväder samt snigelattack, den reagerade inte på ny slinga samt laddning funkade inte.
Efter ha monterat ny kort samt helt nytt slinga funkar det tyvärr inte. Jag har gjort kort 5m testslinga och den fortfarande inte hittar ny signal.
Dioden är grön, slingan har några Ohm motstånd.
Laddningen fungerer fint och alla menyer i klipparen fungerer fint med.
 
Du är säker på att kortet du köpte till laddaren är helt och friskt?
Ta loss beg.kabel och se vad som sker med lysdioden.

Vilket meddelande visas när du aktiverar menyn "Säkerhet--Ny slingsignal" och klipparen står i laddaren?
 
E etompau skrev:
Du är säker på att kortet du köpte till laddaren är helt och friskt?
Ta loss beg.kabel och se vad som sker med lysdioden.

Vilket meddelande visas när du aktiverar menyn "Säkerhet--Ny slingsignal" och klipparen står i laddaren?
Hej,

Kortet kommer från ÅF, butik ej nätt.
Den funkar, dioden blir blå, eller slocknar.
Den säger Ingen Ny signal skapades och datum eller liknande.

Det känns att den nya kortet får ingen kontakt med klipparen, finns den något sätt att kolla på oom det reagerar alls?
 
Risken är väl att klipparen också fått en skada av åskan.

Slingssensorerna i klipparen kan avläsas med långt tryck på 0, välj sedan menyn för sensors.
A-signal = signal från beg.kabel.

Har du en batteridriven radio med mellanvåg kan du höra signalen från slingan, ställ in radio på ca 560 kHz, håll radion nära slingan, ett "knattrande" ljud ska då höras.
 
E etompau skrev:
Risken är väl att klipparen också fått en skada av åskan.

Slingssensorerna i klipparen kan avläsas med långt tryck på 0, välj sedan menyn för sensors.
A-signal = signal från beg.kabel.

Har du en batteridriven radio med mellanvåg kan du höra signalen från slingan, ställ in radio på ca 560 kHz, håll radion nära slingan, ett "knattrande" ljud ska då höras.
Hej,

Tack,
Jag kollar senare, testat med detta övan och det är ingen A-signal alls.
Klipparen har funkat när den gamla kortat satt i, den hittade tillbaka till stationen tex, vilken den inte gör nu.
Därför tror jag det är nått med själva kopplingen.
Jag får ut runt 30v från transformator, sen blir det förlust på några volt till laddblecken.
Har redan bytt kabel mellan transformator och laddaren men kan det vara det som strullar?
Tack för att du tar din tid att svara!
 
OK, det är en fördel om alla fakta ges från början. Nu blir det onödigt mycket frågor/svar.

Det enda som behöver göras när kortet i laddaren ersätts/byts är att "para ihop" klipparen och kort med att skapa ny slingsignal (eller ändra PIN-kod) när klipparen står i laddaren, sedan ska det fungera.
Nu säger du att klipparen har fungerat med det gamla kortet?

Har du ungefär full trafospänning på laddblecken i laddstationen så är kabeln Ok skulle jag säga.
 
E etompau skrev:
OK, det är en fördel om alla fakta ges från början. Nu blir det onödigt mycket frågor/svar.

Det enda som behöver göras när kortet i laddaren ersätts/byts är att "para ihop" klipparen och kort med att skapa ny slingsignal (eller ändra PIN-kod) när klipparen står i laddaren, sedan ska det fungera.
Nu säger du att klipparen har fungerat med det gamla kortet?

Har du ungefär full trafospänning på laddblecken i laddstationen så är kabeln Ok skulle jag säga.
Den har inte fungerat, den har hittat till laddstationen enbart, efetr kortbyte gör den inte ens det.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.