Tjo!

Ska måla väggarna och vill därför få till en snygg kan av färgen intill listerna. Tyvärr har jag inte mycket erfarenhet av att måla men är väldigt noggrann i det jag gör.

Vad har ni för erfarenhet kring de metoder som finns som gör detta på bästa möjliga sätt och relativt nybörjarvänligt?

Har väl primärt tre metoder jag läst om:

1. Skarp pensel och måla nära kanten.

2. Maskering med tejp.

3. Produkt som t.ex. Hjuldyna av Anza.

När det kommer till pensel så blir det väldigt pilligt och jag skakar en del med handen så det blir svårt att få det som jag vill. Maskering tar väldigt lång tid att bara maskera men jag antar att det är där jag kommer hamna. Att istället använda en hjuldyna "edging tool" så testade jag lite lätt Anzas dyna, den lämnade dock ett mellanrum på 5-10 mm vilket är alldeles för mycket.

Hur gör ni? Vet ni om någon produkt som underlättar maskeringen eller någon bra produkt som funkar likadant som Anzas men som faktiskt funkar?
 
Jag vet inte vad cut-in-paint är men när jag ska måla intill lister e d så målar jag för hand. Har lärt mig måla med vänster elle höger.
Målning akkompanieras lämpligen med en långburk öl så det ökar även finishen.
Ska du maskera: välj den blå tejpen, den lämnar inga spår.
 
Är det en såkallad "snobbkant" du är ute efter ?
 
Ljunghagen Ljunghagen skrev:
Är det en såkallad "snobbkant" du är ute efter ?
Nej, då är väl anza "hjuldyna" det rätta

Jag brukar också måla på frihand, spara kallas det väl, mot lister och tak.

På nått ställe jag var med på där målade vi underkant på listen i väggfärgen.

Förstår om det blir svårt att måla på frihand om du skakar, grabben har samma problem ibland... tyvärr

Då är det nog att maskera eller så provar du med en spackel som du målar mot.
Man får torka av den med jämna mellanrum
 
Ljunghagen Ljunghagen skrev:
Är det en såkallad "snobbkant" du är ute efter ?
Det tror jag också det kan kallas. Primärt handlar det om att få en fin linje färg mot redan målade golvlister, dörr- & fönsterfoder.

På engelska brukar de kalla det cut in paint, när man målar en kulör in till en annan och vill ha en fin linje.
 
nino nino skrev:
Nej, då är väl anza "hjuldyna" det rätta

Jag brukar också måla på frihand, spara kallas det väl, mot lister och tak.

På nått ställe jag var med på där målade vi underkant på listen i väggfärgen.

Förstår om det blir svårt att måla på frihand om du skakar, grabben har samma problem ibland... tyvärr

Då är det nog att maskera eller så provar du med en spackel som du målar mot.
Man får torka av den med jämna mellanrum
Har beställt en produkt som kanske gör maskeringen snabbare. Tror jag kommer behöva maskera för att få det så snyggt som möjligt, bara att det tar så lång tid att maskera varje gång 😅
 
Maskera, måla tunt med listens färg i skarven för att fylla ”glappet”, låt torka, måla sedan med väggfärg och ta direkt bort maskeringstejpen Övergången blir knivskarp.
 
  • Gilla
gone_fishing och 1 till
  • Laddar…
T TobyWoby skrev:
Det tror jag också det kan kallas. Primärt handlar det om att få en fin linje färg mot redan målade golvlister, dörr- & fönsterfoder.

På engelska brukar de kalla det cut in paint, när man målar en kulör in till en annan och vill ha en fin linje.
Nej en snobbkant är när takfärgen går ner 10-20mm på väggen för att sen möta väggens färg med en rak kant.

Sparmåla / spara har jag (och dom målare jag jobbat med) alltid kallat det för när man målar mot en list utan att maskera.

Det du ska tänka på är att du kommer inte tänka på det där när rummet är klart.
Ja du ska så klart inte måla 10mm fel men 1-2mm kommer ingen att märka.

Vore jag dig så skulle jag prova att måla på frihand, testa lite
Ska du måla taket eller listerna också så måla ut på väggen en bit, är inte så noga att det blir rakt men huvudsaken är att du får färg där du sen ska måla den skarpa kanten.
Nästan omöjligt att måla en rak fin kant om du har ny omålad gips.

Jag blev uppskickad för att måla golvlister i en 10milj fritidshus med golv för 1500-2000/kvm, men det gick bra, men det gick sakta i första rummet men i dom andra så fick man upp farten.
 
nino nino skrev:
Nej en snobbkant är när takfärgen går ner 10-20mm på väggen för att sen möta väggens färg med en rak kant.

Sparmåla / spara har jag (och dom målare jag jobbat med) alltid kallat det för när man målar mot en list utan att maskera.

Det du ska tänka på är att du kommer inte tänka på det där när rummet är klart.
Ja du ska så klart inte måla 10mm fel men 1-2mm kommer ingen att märka.

Vore jag dig så skulle jag prova att måla på frihand, testa lite
Ska du måla taket eller listerna också så måla ut på väggen en bit, är inte så noga att det blir rakt men huvudsaken är att du får färg där du sen ska måla den skarpa kanten.
Nästan omöjligt att måla en rak fin kant om du har ny omålad gips.

Jag blev uppskickad för att måla golvlister i en 10milj fritidshus med golv för 1500-2000/kvm, men det gick bra, men det gick sakta i första rummet men i dom andra så fick man upp farten.
Ah okej, då är det inte riktigt det, men ungefär samma princip. Sparmåla har jag också hört, finns så många ord för allt 😅

Men ja, det är väl så att det inte lär märkas, jobbar med mig själv att inte vara för noggrann..tar 5 år att göra något då.

Tack för svaret!
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
T TobyWoby skrev:
Ah okej, då är det inte riktigt det, men ungefär samma princip. Sparmåla har jag också hört, finns så många ord för allt 😅

Men ja, det är väl så att det inte lär märkas, jobbar med mig själv att inte vara för noggrann..tar 5 år att göra något då.

Tack för svaret!
Finns några bra youtube videos men dom har du säkert redan sett 🙂

Nä man får inte lägga för mycket fokus där det ändå inte syns 🙂
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.