Jag har en anhörig som på grund av sviktande hälsa inte har kunnat ta hand om sin trädgård. Mest påtagligt är att den stora grusuppfarten, 3,5 x 35 meter, bitvis har blivit invaderad av kraftigt ogräs. Jag försökte rensa några kvadratmeter men fick ge upp efter att ett skyffeljärn gått sönder och jag blivit helt slut i armarna. Det är inte klena gräsplantor vi talar om.
En grusuppfart som är invaderad av ogräs, med träd och gräsmatta på sidorna, och ett hus i bakgrunden under en klarblå himmel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En grusuppfart invaderad av kraftigt ogräs med tjock vegetation på sidorna, en korg syns i mitten och en vit husfasad till höger.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Gruset ligger på hård lera utan markduk, och det enda rimliga är väl att börja om, med markduk i botten.

Jag funderade på om man kan ta dit en sugbil, suga upp gruset, rulla ut markduk och sedan blåsa ut gruset igen. Det kommer behöva kompletteras med mer grus men då har man åtminstone tagit vara på allt fint grus som ändå finns. Jag vet inte om man i så fall måste få bort ogräset medan sugbilen väntar eller om det kan ligga och multna under markduken.

Eftersom det inte är min egen trädgård vill jag gärna komma undan med så lite arbete som möjligt...
 
Ogräsättika eller grovsalt på hela ytan!
 
  • Gilla
jonas_da och 3 till
  • Laddar…
galento
Har också en del ogräs på gårdsplanen och har använt både ogräsättika
och salt i flera år . Men andra i bygden har div redskap de släpar efter atv
eller åkgräsklipparen och det verkar funka bäst.
 
  • Gilla
cpalm och 1 till
  • Laddar…
R
Ja du behöver mekanisk åverkan, en sladd/grusharv efter fyrhjuling eller trädgårdsstruktur om du inte orkar med handkraft..
 
  • Gilla
Mickypersson83 och 1 till
  • Laddar…
Så lite arbetsinsats som möjligt för dig själv får Du om någon annan gör arbetet.

Vem som betalar? Kanske din anhörig?
 
  • Gilla
Ossian K Olsson
  • Laddar…
Tack för svaren! Men ingen nämner markduk. Jag är orolig att jobbet blir ogjort på några månader om man bara dödar det befintliga ogräset. Dessutom måste det ju ändå tas bort, även om det säkert är lättare när det är dött.

Är det så att markduk inte kommer att hålla under en grusuppfart som man kör bil på?
 
M mumiemonstret skrev:
Tack för svaren! Men ingen nämner markduk. Jag är orolig att jobbet blir ogjort på några månader om man bara dödar det befintliga ogräset. Dessutom måste det ju ändå tas bort, även om det säkert är lättare när det är dött.

Är det så att markduk inte kommer att hålla under en grusuppfart som man kör bil på?
Markduk hjälper inte att hålla undan ogräs.
Markduk förhindra singel att gå ner i underlaget.
 
  • Gilla
Hep och 6 till
  • Laddar…
lunnabo lunnabo skrev:
Så lite arbetsinsats som möjligt för dig själv får Du om någon annan gör arbetet.

Vem som betalar? Kanske din anhörig?
Ja, det är sant. Det var därför jag föreslog en sugbil som säkert inte är gratis men som borde underlätta en massa. Det var en trädgårdsgubbe förbi (en sån med nystartad firma som knackar på hos dem som ser ut att behöva hjälp med trädgården) och jag frågade vad han trodde om gången. Han ville inte offerera för det skulle bli för dyrt att göra det ordentligt sa han. Men visst kan jag be om offert från en riktig anläggningsfirma.
 
lunnabo lunnabo skrev:
Markduk hjälper inte att hålla undan ogräs.
Markduk förhindra singel att gå ner i underlaget.
OK. Finns det ingen barriär som håller mot ogräs då? Hemma har vi markduk under rullgrus och det funkar bra, men underlaget där är singel så det är ju en rätt så steril miljö jämfört med lera.
 
Schaktblad på fordon skrapar bort effektivt så då blir det inte så dyrt heller.
Kan även fungera att skrapa med skopa.
Inte så himla känsligt.
Billigast kan vara att kontakta någon som är i närheten och jobbar med lämplig maskin.
De gör jobbet med att skrapa på max 2 timmar.
 
  • Gilla
Vasken
  • Laddar…
lunnabo lunnabo skrev:
Schaktblad på fordon skrapar bort effektivt så då blir det inte så dyrt heller.
Kan även fungera att skrapa med skopa.
Inte så himla känsligt.
Billigast kan vara att kontakta någon som är i närheten och jobbar med lämplig maskin.
De gör jobbet med att skrapa på max 2 timmar.
Ja, helst vill man ju schakta bort eländet men dels vill jag inte kasta allt grus som redan finns, dels vill jag att slutresultatet ska bli lättare att underhålla. Dessutom ska det vara en grusgång; inga andra material göre sig besvär...
 
Den minsta arbetsinsatsen jag kan se är att du köper en ordentlig ogräsbrännare med gasol..... Jag kör en sån och det hade inte tagit särskilt lång tid att bränna ogräset.... Det kostar ett par tusen i inköp.
Men oavsett så verkar det som att du vill ha bort ogräset permanent och det går inte med en sån grusväg
Du får asfaltera eller nåt i så fall ....grus innebär att man måste rensa...
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
E etompau skrev:
Som andra har nämnt, salt eller ogräsättika, sedan mekanisk bearbetning med hållbara handverktyg (skyffeljärn eller en hacka på hjul). Ett par personer borde kunna fixa detta på max en dag.

Ett exempel på ett verktyg som borde funka:
[länk]
Tack för tipset, det redskapet kände jag inte till!
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Men oavsett så verkar det som att du vill ha bort ogräset permanent och det går inte med en sån grusväg
Du får asfaltera eller nåt i så fall ....grus innebär att man måste rensa...
Ja, det börjar sjunka in nu att ogräs och grus är som ler och långhalm. Då får vi helt enkelt skaffa salt / ättika och bra redskap!

Tack än en gång för alla tips.
 
M mumiemonstret skrev:
Tack för tipset, det redskapet kände jag inte till!

Ja, det börjar sjunka in nu att ogräs och grus är som ler och långhalm. Då får vi helt enkelt skaffa salt / ättika och bra redskap!

Tack än en gång för alla tips.
Salt är bra men mer förebyggande. Ogräsättika är sämre än att bränna ogräset tycker jag . Det är mindre effektivt, särskilt om det regnar efter du behandlat och det luktar fruktansvärt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.