Hej
Hittills har jag klarat mig bra på aqara T1 som sitter i dosor inomhus för att styra lampor, kontaktorer, etc. Nu skulle jag behöva dylika brytare som klarar av att sitta i dosor utomhus och på vinden. Men enligt aqaras manual får den absolut inte sitta i minusgrader. Platsen där jag bor lider ju ibland av -25˚ i flera dagar/veckor. Min erfarenhet av andra elektriska prylar (lampor, kameror etc) utomhus är att dom inte alltid klarar utomhusklimatet, trots att dom ibland är specificerade för det. Ibland står det ingenting om temperaturer, men dom klarar ändå mitt klimat här.

Har någon erfarenheter av fjärrströmbrytare som klarar av vårt svenska utomhusklimat? Plejd, shelly, eller dylikt. Jag vill helst inte ha plejd för att jag då måste ha en till gateway, men är det det enda alternativet så måste jag väl. Jag har sett att en del är specificerade för -20˚, men hur gör man om klimatet är kallare än så?
 
lnilsson lnilsson skrev:
Hej
Hittills har jag klarat mig bra på aqara T1 som sitter i dosor inomhus för att styra lampor, kontaktorer, etc. Nu skulle jag behöva dylika brytare som klarar av att sitta i dosor utomhus och på vinden. Men enligt aqaras manual får den absolut inte sitta i minusgrader. Platsen där jag bor lider ju ibland av -25˚ i flera dagar/veckor. Min erfarenhet av andra elektriska prylar (lampor, kameror etc) utomhus är att dom inte alltid klarar utomhusklimatet, trots att dom ibland är specificerade för det. Ibland står det ingenting om temperaturer, men dom klarar ändå mitt klimat här.

Har någon erfarenheter av fjärrströmbrytare som klarar av vårt svenska utomhusklimat? Plejd, shelly, eller dylikt. Jag vill helst inte ha plejd för att jag då måste ha en till gateway, men är det det enda alternativet så måste jag väl. Jag har sett att en del är specificerade för -20˚, men hur gör man om klimatet är kallare än så?
Jag har monterat plejd CTR med batteripack utomhus (Uppland) i en kapslad kopplingsdosa och har fungerar felfritt i 5år.
 
Även om de säger att den inte ska vara i minusgrader och jag själv inte råkar ha någon av dem monterad där det blir kallt så skulle jag själv lätt testa.

Du har redan allt som behövs i övrigt för att köra den, så det blir inget nytt ekosystem eller app.
Oavsett vilken lösning du kör med i framtiden kommer du behöva en kapsling att sätta den i och det går lätt att byta en T1 mot en Shelly i ett senare läge.

(Shelly fungerar utmärkt, men jag skulle bli förvånad om T1:an inte också gör det)
 
Jag har en fibarobrytare i en dosa på den inglasade altanen, fungerat fint i 5-6 år eller vad det börjar bli nu. Jag bor väl inte så det mer än i yttersta undantagsfall blir -25 men -20 är den nog i alla fall utsatt för. Sen sitter den ju i isolerad väg och förbrukar närmare en watt i standby så håller nog lite högre temperatur än omgivning.

Även kört Telldus(äldre, långa) vägguttagsbrytare i samma utrymme utan att stöta på problem (mer än dessa verkar vara byggda med undermåliga komponenter och behöver nya kondensatorer efter några år)
Dock är väl ingen av dessa specad för temperaturen om jag minns rätt.
 
Elektronik leder ju bättre när det är kallt så den borde fungera bättre. Och klarar den minusgrader så klarar den att vatten fryser och borde inte vara några problem där...
 
Har flera Nexa LCMR-1000 utomhus monterade i kapslingar. Södra Skåne så det blir inte så kallt, men de har funkat bra under många år med temperaturer ner mot -10-12 grader.

Mottagarna avger lite egenvärme från reläspole och spänningsregulator, tror att det räcker för att hålla fukt och kondens borta från kretskortsbanor etc.

Batteridrivna prylar som termometrar och batteridrivna sändare har jag haft flera som har lämnat in efter några år, där har det varit beläggningar på kort som har dödat prylen.
 
Tack för alla svar.
Nu har jag till slut köpt en shelly som klarar -20 enligt specen. Det är många som verkar hålla på med egna firmware och det verkar finnas ett stort community omkring. Men då måste jag lära mig nåt nytt, suck, men det blir kul när man kan det till slut!
 
  • Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.