H Hobbybonde01 skrev:
Kan du få en attefallstillbyggnad om du redan har ett attefallshus?
Ja, det är oberoende åtgärder.

Du får ha hur många (nåja) attefallshus du vill, om deras sammanlagda yta ej överstiger 30 kvm.

Du får ha (eller göra) endast en attefallstillbyggnad med bruttoarea upp till 15 kvm. Typ, 15 kvm i ett plan, 2x7.5 kvm i två plan, 3x5 kvm i tre plan, etc.

Du får däremot inte göra en attefallstillbyggnad på ett fristående garage, på ett attefallshus, växthus, friggebod, eller liknande, så i TS fall är det kanske inte aktuellt.
 
  • Gilla
MetteKson
  • Laddar…
Kan man inte flytta in väggen 1 x 1,5m och kalla det cykelparkering med regnskydd?
 
  • Gilla
Solvide
  • Laddar…
Vad är det för tomtar som bråkar om 1,5 m2/5%

https://www.boverket.se/sv/PBL-kuns...byggregler/om-bbr/mindre-avvikelser-fran-bbr/

Byggnadsnämnden får under vissa förutsättningar medge mindre avvikelser från föreskrifterna i BBR. Förutsättningarna för att medge mindre avvikelser är att

  • det ska vara ett enskilt fall
  • avvikelsen är mindre
  • det finns särskilda skäl
  • byggnadsprojektet ändå kan antas blir tekniskt tillfredsställande
  • det inte finns någon avsevärd olägenhet från annan synpunkt.
 
Jag tror, eller vet snarare, att BBR inte har med detta att göra. BBR reglerar hur hus ska isoleras, handikappanpassas, brandskyddas, etc.

Bygglov och hur stort ett garage får vara har med PBL och detaljplanen att göra. Det går dock i vissa fall att få igenom 31.5 m2 som en mindre avvikelse gentemot detaljplan. Det har ju dock inte sagts när huset är byggt (?), när detaljplanen skapades, och därmed vilken lagstiftning som gäller.
 
Jag ska bygga garage och beskedet från byggkontoret är att 10% avvikelse accepteras så jag planerar för 55 m2. Få se vad de säger när jag lämnar in pappren.
 
P
Accepteras 10 % avvikelse både neråt och uppåt?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.