Hej. Jag är sugen på en värmelagrande eldstad. Jag har enligt mig bra planlösning för att använda den som en uppvärmning.

Jag har idag en luft/vatten värmepump i garaget, som skickar via kulvert till huset som jag har lagt golvvärme på nedre våning som orkar hålla en bekväm värme i huset till typ -15 sen får jag stötta upp med el-element och när jag bor i norra Västerbottens inland inträffar lite drygt 30-50 dagar årligen om jag ska höfta plus att det vore grymt mysigt att sitta och titta på tv och känna värmen från den.

Min fråga är: hur är hållbarheten på en värmelagrande eldstad. Tex nordpeis Salzburg C. Den känns perfekt för mig iallafall när jag som lekman spekulerar. Är det installera en gång och sen håller den typ 50 år?? Jag kommer sköta om den.
 
Salzburg C väger över 900 kg, så den lär kunna lagra en hel del värme, åtminstone. Och effekten kan säkert göra nytta under kalla vinternätter.
Hur hållbara de är i längden vet jag inte. Beprövade lösningar med stor värmelagrande massa, men lite mer low-tech, är annars kakelugn eller massugn.
 
Vatten lagrar mycket mer värme än sten så vill du ha hög effekt så är vattenmantlat bäst.
 
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Salzburg C väger över 900 kg, så den lär kunna lagra en hel del värme, åtminstone. Och effekten kan säkert göra nytta under kalla vinternätter.
Hur hållbara de är i längden vet jag inte. Beprövade lösningar med stor värmelagrande massa, men lite mer low-tech, är annars kakelugn eller massugn.
Massugn har jag faktiskt inte tänkt nåt på. Hur mycket kostar en sån tror du om man anlitar en hantverkare som sätter upp den??

En putsad kakelugn har jag också drömt om lite. Dom ligger i rätt kurs 👍
 
Det finns nog en del murare som murar upp massugnar på frihand, helt anpassat efter huset de ska stå i, och då kan det bli precis som du vill ha det.
Här är en snubbe i Danmark som säljer massugns-byggsatser:
https://massugn.se/

Det har stått rätt många artiklar om hus med massugn i Tidningen Åter, här är sökresultatet. Tidningarna kan köpas antingen för nedladdning eller som papperstidning:
https://tidning.alternativ.nu/artiklar/?_search=massugn

En putsad kakelugn brukar kallas rörspis, och är lika bra på att lagra värme som en kakelugn i motsvarande storlek. En rörspis brukar dock vara billigare att låta göra, eftersom själva kaklet kostar en slant.
 
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Det finns nog en del murare som murar upp massugnar på frihand, helt anpassat efter huset de ska stå i, och då kan det bli precis som du vill ha det.
Här är en snubbe i Danmark som säljer massugns-byggsatser:
[länk]

Det har stått rätt många artiklar om hus med massugn i Tidningen Åter, här är sökresultatet. Tidningarna kan köpas antingen för nedladdning eller som papperstidning:
[länk]

En putsad kakelugn brukar kallas rörspis, och är lika bra på att lagra värme som en kakelugn i motsvarande storlek. En rörspis brukar dock vara billigare att låta göra, eftersom själva kaklet kostar en slant.
Ska ringa och prata med div lokala murare och höra vad de har att säga om min situation. Låta dem välja vad som är bäst för min situation med budget, fundamentets begränsning och design. Tack för feedback.
 
Lycka till, hoppas det blir varmt och gött i huset till vintern!
 
  • Gilla
Underline
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.