F fb35523 skrev:
Den aktuella växlaren är från 1984 och du kan gärna googla på ELGE SR31/32-53. Tyvärr kursade ELGE (gjuteri i Linköping) runt 2000 och ingen info om dessa verkar finnas publicerad. Vissa leverantörer har hävdat att de har gamla tabeller att gå efter men jag har ingen egen info om dem. Hade det varit så enkelt hade denna tråd inte funnits :) Möjligen skulle man kunna ta sig besväret att kolla upp liknande produkter från 80-talet men alla jag pratat med verkar ganska ointresserade av det eftersom det inte säljs cylinderväxlare numera.

Den fristående konsult jag nämnt tidigare har givetvis licenssvetsare i sin "bekantskapskrets".
AHA rund växlare, dom är inte effektiva. det är en spiral av rör i den som ska ta upp värmen. Lika säkert en rund på värmen, är två burkar. Numera är det plattväxlare som gäller. Vad har ni fått för värden på ett nytt växlarpaket. Dom måste ha räknat något, vad som behövs i kraft på växlarna.
Dom brukar börja läcka på VV-sidan, länge sedan nu, men har kastat ut ett flertal om den runda sorten, både utan och med läckor.
 
F fb35523 skrev:
Befintliga växlare är av cylindertyp och har dimensionen 120x37 cm.
F fb35523 skrev:
Just nu sitter det tre växlare, men man bygger tydligen med bara två numera. Den tredje var till för att sänka returtemperaturen.
J jonaserik skrev:
AHA rund växlare, dom är inte effektiva. det är en spiral av rör i den som ska ta upp värmen. Lika säkert en rund på värmen, är två burkar.
Helt korrekt. Det är till och med tre cylinderväxlare. Enligt experter som jag anlitat är cylinderväxlarna bättre och effektivare men större. Åsikterna om detta kanske går isär en aning. Det är av akademiskt intresse eftersom de knappt säljs längre.

Första offerten var nästan för detaljerad och dessutom feldimensionerad. Man räknade på 100 kW värme trots att jag uttryckligen sagt att vi behöver 180 + varmvatten. Jag bifogade även förbrukningsgrafer som backade upp mitt påstående. Jag hoppas att FV-bolaget ska kunna förse mig med lite siffror på flöden och annat på den sidan i alla fall.
 
F fb35523 skrev:
Helt korrekt. Det är till och med tre cylinderväxlare. Enligt experter som jag anlitat är cylinderväxlarna bättre och effektivare men större. Åsikterna om detta kanske går isär en aning. Det är av akademiskt intresse eftersom de knappt säljs längre.

Första offerten var nästan för detaljerad och dessutom feldimensionerad. Man räknade på 100 kW värme trots att jag uttryckligen sagt att vi behöver 180 + varmvatten. Jag bifogade även förbrukningsgrafer som backade upp mitt påstående. Jag hoppas att FV-bolaget ska kunna förse mig med lite siffror på flöden och annat på den sidan i alla fall.
Det är 3 växlare, den första är för VV och dom andrra ligger i serie efter för värmen och är kopplade i sekvens. Så vid ca 0 grader ute är det bara en växlare ( nummer 2 ) som är verksam. Om den inte orkar hålla utan ställer sig i maxläge, så kopplas den sista växlaren in. Det sker med shuntarna, Så när shunt nummer 2 för värmen ställer sig på max, så börjar shunt nummer 3 att öppna ( det är brytare i dom som kopplar in/ut mellan dom ) för att spetsa på ytterligare värme vid behov. Att försöka få till en rep eller annat på den växlarenheten som läcker blir nog svårt, det går men är nog inte ekonomiskt försvarbart., då hela paketet har passerat bäst före datum för länge sedan.
Så det blir nog att bita i äpplet och ta smällen.
 
J jonaserik skrev:
Det är 3 växlare, den första är för VV och dom andrra ligger i serie efter för värmen och är kopplade i sekvens.
Nej, det är inte så detta system är byggt i alla fall och vad jag förstår är vårt system byggt enligt 80-90-talsstandard. Den tredje växlaren hör också till varmvattnet och fungerar som förvärmning av det om någon av de två andra växlarna har flöde. Man avsåg att sänka returtempen med den lösningen, men det sker bara om man förbrukar varmvatten, så det är nog en ytterst marginell nytta med den lösningen om man inte har 100 lägenheter.
J jonaserik skrev:
Att försöka få till en rep eller annat på den växlarenheten som läcker blir nog svårt, det går men är nog inte ekonomiskt försvarbart., då hela paketet har passerat bäst före datum för länge sedan.
Så det blir nog att bita i äpplet och ta smällen.
Självklart är det inte aktuellt med vare sig reparation eller byte till samma växlarmodell. Vi vill ha modern utrustning och min ursprungliga fråga gällde vad som faktiskt skiljer en billig och en dyr plattvärmeväxlare samt vilka parametrar som är viktiga att hålla koll på när man byter. Min avsikt är att förstå vad jag bör kravställa så att den firma vi anlitar erbjuder bästa alternativ för våra behov.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.