Tycker det är dags att skapa en tråd för dom nya fina Segway i modellerna som kommit ut och snabbt blivit väldigt populära iom slinglösa och bra priser!

Har själv köpt en i105 för 12.000kr som jag tycker var ett väldigt acceptabelt pris för en GPS klippare! Installationen var otroligt smidig och jag hade installerat o scannat av hela min gräsmatta på cirka en timme!

Är det någon mer här som har erfarenhet av Segway klippare? Hur är era erfarenheter?


Segway robotgräsklippare i modellen Navimow med orange hjul, GPS och kontrollpanel, använd för automatiserad gräsklippning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Sämre än jag trodde på att klippa kanter, bättre än jag trodde på att inte fastna, typ så.

Har kört 10 klippdagar hittils inte inte behövt hjälpa den en enda gång.

Lägger till fler trängre områden efter hand.
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Hur jämnt måste det vara för att roboten inte ska fastna?
Om jag kör en manuell klippare på lägsta så finns det vissa ställen det suger fast på.
Fastnar en robot på sånt ojämnt eller tar den sig förbi endå?
 
T TheGame skrev:
Hur jämnt måste det vara för att roboten inte ska fastna?
Om jag kör en manuell klippare på lägsta så finns det vissa ställen det suger fast på.
Fastnar en robot på sånt ojämnt eller tar den sig förbi endå?
Är det en cylinderklippare du har?

Robotklipparna använder inte samma klipprincip som i en cylinderklippare utan har vanligtvis rörliga knivblad som slår av gräset men viker undan mot fasta föremål så knivarna kan inte köra fast mot underlaget som en cylinderklippare kan göra.
 
E etompau skrev:
Är det en cylinderklippare du har?

Robotklipparna använder inte samma klipprincip som i en cylinderklippare utan har vanligtvis rörliga knivblad som slår av gräset men viker undan mot fasta föremål så knivarna kan inte köra fast mot underlaget som en cylinderklippare kan göra.
Vanlig gräsklippare som man traskar med, som pga ojämnheter på marken rider på chassit.
Jag tänkte mest om jämnheterna gör att robot kör fast inte själva klippningen.
 
T TheGame skrev:
Hur jämnt måste det vara för att roboten inte ska fastna?
Om jag kör en manuell klippare på lägsta så finns det vissa ställen det suger fast på.
Fastnar en robot på sånt ojämnt eller tar den sig förbi endå?
Svårt att svara på hur man mäter ojämnhet :p

Jag kör alltid manuella klipparen på högsta eller näst högsta, 5-7 cm nånting, annars blir det jordfräs.
 
n_sandstrom n_sandstrom skrev:
Svårt att svara på hur man mäter ojämnhet :p

Jag kör alltid manuella klipparen på högsta eller näst högsta, 5-7 cm nånting, annars blir det jordfräs.
Ok jag kör alltid lägsta. Klipper så kort det bara går så man kan hålla sig till 1 gång i veckan :)
 
T TheGame skrev:
Ok jag kör alltid lägsta. Klipper så kort det bara går så man kan hålla sig till 1 gång i veckan :)
Då skulle jag bli förvånad om en robot inte tog sig fram
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.