Dags att måla om fasaden!

Då jag är skapligt novis inom området så är denna tråd skapad i hopp om att förenkla projektet och få hjälp med div. moment.
Eventuellt så kanske den kan hjälpa andra i sina målningsprojekt också 👍

Tilltänkt färg som appliceras via spruta:
https://fargkungen.se/utomhusfarg/c...vmUHoyU-6fB6fAwd6WK8OZCa_6tm-flRoCtbEQAvD_BwE

Spruta:
https://www.bygghemma.se/verktyg-oc...gspruta-bosch-power-tools-pfs-5000-e/p-850110

Tänkt arbetsordning:
Tvätta
Skrapa
2 lager med färg enligt anvisning
 
  • Brun träfasad med slitna ytor på ett två våningar högt hus, stege och kvastar står på ett trädeck bredvid en vit altandörr samt en trappa.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Panelbrädan längst ner har tagit mkt mer stryk än övriga, är denna räddningsbar eller är det bara att byta?

Den har inte givit vika i materialet, går inte att trycka in kniven
 
  • Sliten fasad med flera panelbrädor och en särskilt utsatt nedersta bräda som verkar vara väderbitet, stående på altangolv av trä.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Skadad panelbräda längst ner på en vägg som har tagit mer stryk än övriga, men materialet har inte gett vika och kniv går inte att trycka in.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Skadad panelbräda längst ner på en husfasad, tydligt värre drabbad än övriga brädor, men verkar inte ha gett vika i materialet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
G
Kör med grundolja på den understa.
 
  • Gilla
LarsDennis
  • Laddar…
Bör jag köra grundolja på de rena träytorna trots att bruksanvisning på färgburken säger att det räcker att måla två lager med färg utan annan förbehandling av trät?
 
  • Textbeskrivning av CARAT Oljefärg från Caparol som hävdar att två lager färg räcker på nytt eller omålat trä, utan ytterligare grundolja eller förbehandling.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
G
Från Carats sida; Grundolja används som första behandling på ytor som utsätts för stora påfrestningar som ändträ, panelskarvar, räcken, fönster mm. Släta hyvlade ytor avslipas med slippapper.

Ytförberedelse
Före målning skall ytorna vara torra, fasta och väl rengjorda från smuts och fett.

Ytorna behandlas med Grundolja till full mättnad, överskott torkas av. Övermålning kan göras omedelbart efter behandling. Utföres övermålning efter längre tid skall ytan avslipas före målning.

Jag skulle i alla fall köra med grundolja, i synnerhet längst ned.
 
L LarsDennis skrev:
[länk]
En vattenspädbar oljefärg? Jag må vara gammaldags men är inte det att be om problem i framtiden.
 
F fribygg skrev:
En vattenspädbar oljefärg? Jag må vara gammaldags men är inte det att be om problem i framtiden.
Vad menar du är/blir problemet?

Vad hade du valt för färg?
 
L LarsDennis skrev:
Vad hade du valt för färg?
En linoljefärg är väl det naturliga valet om man vill ha lång hållbarhet och enkelt underhåll på fasader som ej är slamfärgsmålade.
 
Byter man denna ?
Spiken får inte med sig brädan mer, skulle ev kunna sätta en bricka och skruva

Ändan har stuckit ut pga närliggande fäste för takstege
 
  • Närbild på en svart träfasad där en lös bräda sticker ut på grund av en närliggande takstege, med tankar om att sätta en bricka och skruva fast den.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vägg med liggande träpanel i mörkt trä med en monterad takstege bredvid ett fönster. Slut på bräda sticker ut på grund av närliggande fäste för stege.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
RoTe
Två skruvar fixar väl det där? Känns som du har lite att vinna på att testa dig fram istället för att fråga om minsta lilla grej. Om du vill bli klar i sommar alltså.
 
RoTe RoTe skrev:
Två skruvar fixar väl det där? Känns som du har lite att vinna på att testa dig fram istället för att fråga om minsta lilla grej. Om du vill bli klar i sommar alltså.
Tack för att du bekräftade min idé med skruv.
Exakt därför jag skapade tråden.

Till andra halvan av ditt svar:
Hade målningsarbete mer varit som att bygga duplo och haft direkt återkoppling på utfallet utan någon större konsekvens så hade jag naturligtvis gasat på än mer.

Alla har vi varit gröna, även du.
 
  • Gilla
Kling 1
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.