Vi har ett radhus och har grannar på båda sidor och har inget klockrent ställe att komma ut med avluft från ftx.
Vi har tex ingen gavel på huset där man kan sätta en kombihuv.

Idag sitter det en fläkt uppe på vinden till all tidigare frånluft och kökets imkanal men vi har byggt nya kanaler för till och frånluft för ftx.

problemet är avluften som hade varit väldigt smidigt att komma ut på taket tillsammans med imkanalen.
Köksfläkten/spiskåpan kommer få en ny kanalfläkt uppe på vinden som är kopplad till en spiskåpa som styr en kanalfläkt på vinden och ut till takhuven.

Hade helst vilja gå ut med ett enda rör genom takhuven och grena ihop

Jag hade vilja komma med ftx avluft och imkanalen upp till taket och grena ihop dem just innan de går ut till takhuven med tex en y koppling så inte kanalfläkten kan trycka luften tillbaka till ftx aggregatet (Swegon casa 5) när vi lagar mat.

Spiskåpan/kanalfläkten kommer bara vara igång när vi startar den dvs lagar mat. Medan ftx är igång hela tiden.
 
Lite stökig text... det är många kanaler att ta hänsyn till.
Kanske någon eller några bilder att komplettera ditt inlägg med?

Sen en annan lösning än den du frågar om. Det är möjligheten att sätta in fläkt med kolfilter?
Det verkar ni inte ha övervägt eller tänkt på!
Det kanske inte är aktuellt... men jag har en som jag inte ens använder till matlagning! Det är självdrag i min lägenhet... ett synnerligen effektivt självdrag!

Jag ville bara väcka tanken och nu har jag gjort det! :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.