Hej
Ska renovera köket och mellan kök och matplats finns en tunn vägg. Är nybörjare på det här så vill såklart inte göra något fel.

Väggen går mot takbalkar.
Jag började riva lite och upptäckte att under väggskivorna är det reglat 100% utan mellanrum. Vart lite förvånad men det kanske var så man byggde förr? Huset är från 1945.

Ritning
Ritning av ett hus med två områden markerade med röda cirklar som indikerar en vägg mellan kök och matplats.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Väggen
Vägg under renovering visande väggen där den möter takbalkarna, med träreglar synliga under avlägsnad väggskiva.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Väggen mellan kök och matplats har delvis rivits och visar träreglar under väggskivorna. Matbord med papper och flaskor syns i rummet intill.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Under väggskivan/reglarna

Närbild av en person som lyfter en väggskiva och avslöjar kraftigt reglad konstruktion bakom, med numreringen "31-34" synlig på en träregel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Hand som lyfter på väggskiva och blottar tätt isittande reglar utan mellanrum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vad tror ni? Det ska väl ändå inte vara någon fara att riva denna lilla vägg?

Tack forum och medlemmar!!
 
BirgitS
Plankstomme brukar man kalla det och det var vanligt på 40-talet. Då brukar det vara så att det som bestämmer om en vägg är bärande eller inte beror på om bjälkarna i bjälklagret ovanpå stödjer sig på väggen eller inte. Tjockleken är inte så relevant.
 
Intressant, frågan är då hur det påverkar mig?

Tackstolarn går över men vet inte om dom stödjer sig på väggen.
Det är ju bara en mindre del jag vill riva, se kortet:
Vägg med dörröppning markerad med röda streck som visar området som avses att rivas.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vad tror du? Eller vad behöver jag ta reda på för att veta om jag kan ta ner väggen?
 
SamiHus SamiHus skrev:
Intressant, frågan är då hur det påverkar mig?

Tackstolarn går över men vet inte om dom stödjer sig på väggen.
Det är ju bara en mindre del jag vill riva, se kortet:
[bild]

Vad tror du? Eller vad behöver jag ta reda på för att veta om jag kan ta ner väggen?
Minimum är att förstå vilken typ av takstolar man har och hur de är placerade. Ritningar är att föredra. Om du har takstolar som tar stöd där du markerat så riskerar du att få en sättning om du tar bort.

Bara för man vill att en del inte ska vara bärande blir den automatiskt inte så
 
Den där lilla vägstumpen är så långt ut från husets mitt så den är helt säkert inte bärande.
En helt vanlig plankvägg klädd med masonit.
 
Väggen är på ett ungefär där jag ritat röda strecket.
Bild på ett vindsrum med snedtak och trävägg. En röd linje är ritad på bilden som markerar var en vägg kan byggas. Kartonger och föremål syns i förgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag tycker också det känns som en så fjuttig bit men jag kan inget och vill såklart inte göra fel.
 
Vad var det för ritning ni ville se?
 
Ingen annan har några svar?
 
Har rivit lite till men känner mig lite nojig. Nu är det en väldigt liten bit men samtidigt är jag inte alls kunnig i detta.
Om ingen här vet, vem är det man kontaktar för att se om det går? Funkar det med ett vanligt byggföretag eller måste man ha en ingenjör som räknar på detta?

Bild visar en närbild av en nybyggd träram ovanför en dörröppning i ett hus med omålade träpaneler.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Riven träpanel vid en dörröppning med en bit av skalad vägg på sidan och vita taket ovanför, delvis synlig lila gardin utanför rummet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Riven vägg med synliga träbalkar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Det där tycker jag med mina lekmanna ögon ser ut som en avväxling över dörröppningen. Kanske gjorde man så ibland även på icke bärande väggar.

En duktig snickare med erfarenhet av denna typ av hus kan fungera. En konstruktör funkar garanterat.
 
  • Gilla
hakan.stridh och 2 till
  • Laddar…
Du kan riva den där.
Du har ju inga motsvarande väggar i vardagsrum/sovrum, takstolarna ser väl lika ut åt andra hållet ??
Hjärtväggen är i mitten av huset, den ska man inte riva för mycket i.
 
  • Gilla
SamiHus
  • Laddar…
Isakare Isakare skrev:
Du kan riva den där.
Du har ju inga motsvarande väggar i vardagsrum/sovrum, takstolarna ser väl lika ut åt andra hållet ??
Hjärtväggen är i mitten av huset, den ska man inte riva för mycket i.
Exakt, takstolarna är likadana på andra sidan. I mitten av huset är det mycket tjockare väggar och dom skulle jag inte röra.
Tack så mycket, känner mig säkrare nu.
 
Viktor.J Viktor.J skrev:
Det där tycker jag med mina lekmanna ögon ser ut som en avväxling över dörröppningen. Kanske gjorde man så ibland även på icke bärande väggar.

En duktig snickare med erfarenhet av denna typ av hus kan fungera. En konstruktör funkar garanterat.
Nej, det är en helt vanlig tidstypisk plankvägg. Den har ingen bärande funktion.
 
GoC GoC skrev:
Nej, det är en helt vanlig tidstypisk plankvägg. Den har ingen bärande funktion.
Det är inget i mitt inlägg som talar emot det du skriver. Det är en avväxling gjord, ingen tvekan. Som jag skriver så kanske man har så även på ickebärande väggar, men man hade det också på bärande väggar. Min hjärtevägg är konstruerat likadant som den väggen på bilden, även långsidorna (som är bärande).

Alltså kan man inte av bilden dra någon slutsats, mer än att en avväxling gjorts och det gör man iallafall (men inte bara) på bärande väggar.
 
Viktor.J Viktor.J skrev:
Det är inget i mitt inlägg som talar emot det du skriver. Det är en avväxling gjord, ingen tvekan. Som jag skriver så kanske man har så även på ickebärande väggar, men man hade det också på bärande väggar. Min hjärtevägg är konstruerat likadant som den väggen på bilden, även långsidorna (som är bärande).

Alltså kan man inte av bilden dra någon slutsats, mer än att en avväxling gjorts och det gör man iallafall (men inte bara) på bärande väggar.
Man gör inte en avväxling med så små upplag som du ser det är på sidorna.
Den liggande är endast för att få en rak och stabil vägg över öppningen. Hur hade du annars tänkt att de stående plankorna över öppningen skulle bli stabila och bilda en rak vägg?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.