Hej!

Tänkte måla om gamla fönster och började peta lite på en sprucken fönsterbräda som ska bytas ut.
Då fick jag loss en liten bit som satt löst. Den består av något som ser ut som murbruk och en bit fogmassa. Sen läste jag att äldre murbruk och massan kan innehålla asbest. Finns det något enkelt sätt att se eller känna sig till vad det kan vara eller är det provtagning direkt?

Huset är mycket gammalt (före 1909) och senaste ägaren har inte gjort några ingrepp på den nivån. De köpte huset 2011, vi flyttade in förra året. Det är inget element under fönsterbrädan ska tilläggas. Det som sitter i rummet sitter på andra sidan och är också väldigt gammalt, därför tror jag inte att det någonsin har funnits något element under fönstret ifråga.

Ber om ursäkt för eventuella fel i terminologin. Har ingen byggvana och vill ogärna förvandla husets sovrum till Tjernobyl!
 
  • Sprucken fönsterbräda med en lös bit som verkar bestå av murbruk och fogmassa, oro över eventuell asbest.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En bit sprucket murbruk eller fogmassa från en fönsterbräda som ska bytas ut.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Bara ett enkelt klargörande, asbest är inte ett radioaktivt ämne. Det är inandning av asbestdamm som kan utgöra en fara. De vassa asbestfibrerna kan då fastna i lungorna.

Våttorka fönsterbrädan och fixa sedan till skadan på lämpligt sätt.
 
Redigerat:
  • Gilla
Dan Persson3 och 2 till
  • Laddar…
Jag tycker det ser ut som någon slags grovt sandspackel eller liknande. Troligtvis innehåller det inte asbest.
 
  • Gilla
Rejäl och 1 till
  • Laddar…
Tack för svar och sorry för dålig humor från min sida där. Jag är fullt medveten om att det inte är radioaktivt.

Med lämplig åtgärd, skulle kemiskt trä funka för att fylla igen och som jag sen målar över? Är inte helt klar över vad som är "lämpligt" i sammanhanget. Bryr mig mer om att det håller och inte är hälsofarligt än om utseendet.

Ren killgissning nu men jag tror skadan har uppstått pga kondens som runnit ner genom åren, det uppstår ganska snabbt invändigt märkte vi i höstas och har sedan dess varit noga med att inte dra ner helt för fönstret, för då stoppade vi luftflödet. Kittet och trät i fönstret som jag börjat skrapa på(bilden) var värre åtgånget än motsvarande på utsidan.
 
Personligen hade jag tagit bort den biten som fungerar som fönsterbräda och börjat om på 0 och försökt få till salningen under fönstret bättre, så att salningen och fönsterbrädan går ihop utan mellanrum. Svårt att ge något bättre råd utan att se mer än en liten del av fönstersmygen.

Kondens kan bli bättre med nya tätningslister runt fönstren.
 
  • Gilla
Dan Persson3 och 1 till
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.