Jag har ett garage (6,3m x 6,8m) i snözon 3 som sitter ihop med huset som jag köpte för ett år sedan. Där den bärande ytterväggen med porten sitter 760mm längre in på takstolen än på andra sidan.

Det jag vill göra är att flytta ut väggen så byggnaden blir symmetrisk samt att jag får ett lite djupare garage.
Detta innebär att jag kommer gjuta en ny kantbalk under det nya upplaget, men plattan ska gjutas om och isoleras hur som helst.

Men frågan är om takstolarna (7st, 1200cc) håller för det? Se bifogad skiss på takstolen.

Underarm: 145x45mm
Överarm: 145x45mm
Diagonalstänger: 70x45mm
Byggår: 2005

Det vänstra upplaget i skissen (punk 1) börjar 410 mm in på takstolen
Det högra upplaget i skissen (punkt 8) börjar 1170mm in på takstolen

Om jag flyttar det högra upplaget så det blir symmetriskt, så flyttar jag punkt 8 så det upplaget också börjar 410mm in på takstolen. Det innebär att punkt 8 ska flyttas 1170-410=760mm längre ut.

Vad säger den samlade kompetensen på forumet, klarar konstruktionen det?
Takstolen är ju redan förstärkt i det området för att upplaget ska kunna vara på punkt 8 i skissen.
Om inte, vilka åtgärder föreslås för att detta ska vara genomförbart?
 
  • Teknisk ritning av en takstolskonstruktion med mått och specifikationer för ett byggprojekt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Uppdatering: Jag kontaktade en konstruktör på fabriken där takstolarna var tillverkade som tittade på ritningen.

Svar: Eftersom takstolen är symmetrisk utöver förstärkningen vid befintligt upplag var det inga problem att flytta ut upplaget som jag vill. Dimensionering av virket har förändrats enligt nuvarande riktlinjer men utifrån de riktlinjer som gällde då är det inga problem.
 
  • Gilla
Alexn72
  • Laddar…
Mr.Coffee Mr.Coffee skrev:
Uppdatering: Jag kontaktade en konstruktör på fabriken där takstolarna var tillverkade som tittade på ritningen.

Svar: Eftersom takstolen är symmetrisk utöver förstärkningen vid befintligt upplag var det inga problem att flytta ut upplaget som jag vill. Dimensionering av virket har förändrats enligt nuvarande riktlinjer men utifrån de riktlinjer som gällde då är det inga problem.
Spännande att du har takstolar för 160kg/m2 zon 2 men bor i zon3 som kräver 300kg/m2 (om jag läst rätt)?
 
K Kriss Marc skrev:
Spännande att du har takstolar för 160kg/m2 zon 2 men bor i zon3 som kräver 300kg/m2 (om jag läst rätt)?
Var läser du det?
Belastningstabell med värden för snölast (3000), vindlast (850) och nyttig last (500).
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.