Jag tycker att du skall undersöka detta mer. Det går jag att skriva i avtalet att ni vill undersöka detta och om ni finner att det är ett problem att ni får häva köpet och få tillbaka handpenningen. Det är ju inte bara lukten som man är rädd för utan också giftet. Vissa lukter kan vara farliga och det vill man inte bo i.
 
Onsalakorven Onsalakorven skrev:
Det står i TS beskrivning av fastigheten, så enkelt är det. Det har troligtvis framgått av besiktningsprotokollet där man nog gjort ett syllprov för fukt osv.
De som besiktar brukar ju köra in två piggar väggen eller borra för att kunna ta ett fuktprov men man undrar lite ändå kanske behöver man ta upp ett inspektions hål för att säkerställa vart ev lukt kommer i från för syllen ska ju inte vara fuktig och efter så många år borde lukten ha avtagit
 
Nej det kommer inte att gå att pruta 500.000 för att åtgärda din oro.
Finns troligen andra som ser det mer nyktert och kan matcha säljarna.
 
  • Gilla
Onsalakorven
  • Laddar…
Ludde Jakobsson Ludde Jakobsson skrev:
Jag tycker att du skall undersöka detta mer. Det går jag att skriva i avtalet att ni vill undersöka detta och om ni finner att det är ett problem att ni får häva köpet och få tillbaka handpenningen. Det är ju inte bara lukten som man är rädd för utan också giftet. Vissa lukter kan vara farliga och det vill man inte bo i.
Så du menar att ”giftet” sprids och skulle göra alla sjuka? Konstigt att inte samtliga hus från perioden fått förbud mot att bo i eller att det finns något krav från myndigheter att få det åtgärdat. Med den typens trygghetsknarkande bör man nog avstå från alla former av husköp.

Alla hus har nackdelar och saker som förr eller senare bör åtgärdas. I detta fallet verkar man iallafall inte dölja något utan det har framgått vad man gjort och inte gjort. Det tycker jag är värt mer än en högst oklar hälsorisk
 
J Jesper mångsysslare skrev:
De som besiktar brukar ju köra in två piggar väggen eller borra för att kunna ta ett fuktprov men man undrar lite ändå kanske behöver man ta upp ett inspektions hål för att säkerställa vart ev lukt kommer i från för syllen ska ju inte vara fuktig och efter så många år borde lukten ha avtagit
Men det är ju ingen lukt eller fukt anmärkt as TS. Allt handlar ju bara om förekomsten av troligtvis tryckta syllar, inte om något problem
 
J Jesper mångsysslare skrev:
De som besiktar brukar ju köra in två piggar väggen eller borra för att kunna ta ett fuktprov men man undrar lite ändå kanske behöver man ta upp ett inspektions hål för att säkerställa vart ev lukt kommer i från för syllen ska ju inte vara fuktig och efter så många år borde lukten ha avtagit
I det fall där lukt förekommer är det inget som avtar utan snarare tilltar. Det beror på en kemisk reaktion i träet vid fukt efter huset byggdes och brukar ge en obehaglig och distinkt doft. Det har inget med träets behandling att göra.
 
Redigerat:
Då finns det väll inget problem då ingen lukt o ingen fukt och ingen dom sett någon syll utan det är bara inskrivet i underlaget
 
  • Gilla
Onsalakorven
  • Laddar…
J Jesper mångsysslare skrev:
Då finns det väll inget problem då ingen lukt o ingen fukt och ingen dom sett någon syll utan det är bara inskrivet i underlaget
Nej precis. Det är ju svårt att motivera ett prisavdrag utan att det finns något problem.
 
Vi köpte ett hus med tryckimpregnerade syllar och har bytt ut våra syllar innan vi flyttade in och det tog ungefär ett halvår innan lukten försvann helt. Besiktningsmannen upptäckte en lukt och vi ville undersöka detta först innan vi bestämde oss för huset. Det var en kostnad som vi fick stå för själva och OCAB tog fram en bit från syllarna och man såg och kände lukten direkt. Vi tog in ett företag från Skåne som bytte ut alla syll på 7 arbetsdagar och idag är vi väldigt nöjda. Vi fick tips från OCAB vart vi skulle ordna fler tilluftskanaler vilket vi också gjorde för få in frisk luft i huset på fler ställen.
 
altaxis altaxis skrev:
Helst vill vi inte behöva renovera när vi flyttar och det blir ju svårt att inte göra det när man behöver byta syllar.
Det som oxå talar emot att köpa och renovera är att hela bottenplan (där syllarna är) är helrenoverade 20-21. Känns som kapitalförstöring att börja riva upp väggar och kaklat badrum.
Går det att komma åt syllen utifrån?

Vi bytte syll på vårt hus i höstas och de gjorde 80% utifrån, bara den del som var helt oåtkomlig gjordes inifrån. De började med att såga av de nedersta 20cm av panelen, sen bytte de bit för bit innan de återställde isoleringen och avslutade med att montera en offerbräda.

Vi anlitade också skåningarna men det tog lite längre tid för oss, tre-fyra veckor, eftersom de sköt in diverse andra jobb under tiden. Effektiv tid var nog 10-12 dagar.
 
Onsalakorven Onsalakorven skrev:
Så du menar att ”giftet” sprids och skulle göra alla sjuka? Konstigt att inte samtliga hus från perioden fått förbud mot att bo i eller att det finns något krav från myndigheter att få det åtgärdat. Med den typens trygghetsknarkande bör man nog avstå från alla former av husköp.

Alla hus har nackdelar och saker som förr eller senare bör åtgärdas. I detta fallet verkar man iallafall inte dölja något utan det har framgått vad man gjort och inte gjort. Det tycker jag är värt mer än en högst oklar hälsorisk
Det gäller inte alla hus, men i vissa hus från 60-70 talet har man använt sig av idag förbjudna impregneringsmedel som inte är bra för din hälsa. Läs mer om Cuprinol.
 
Ok. Tack för all input.
Orkar inte citera varenda åsikt eller kommentar.

Jag har inga problem med att behöva byta syllar och oroar mig generellt sett inte över såna här saker.
Besiktningensmannen har alltså sett de tryckta syllarna men inte anmärkt på lukt. Det går att dölja lukten med ozongenerator men problemet är ändå kvar. Och vi vet inte om de gjort så.

Grundproblemet här är som jag skrev i början att för att komma åt syllarna behöver man riva i det nyrenoverade vilket känns som kapitalförstörelse. Alternativt ta bort nederkant av tegelfasaden.
Det kanske inte går att pruta en halv miljon, kan man komma åt vid badrummet utifrån minskar kostnaden eftersom man slipper riva det.

Nyss fick vi reda på att de försökt sälja huset för 1,5-2 år sedan med samma pris utan framgång.
Förutom att de renoverat/byggt en toalett i källaren efter det ska de inte gjort något annat.
Vilka andra klockor ringer med den här infon?

Jag väntar på lite priser på att byta syll med detta husets förutsättningar och sen får vi se hur vi ska gå vidare.
 
altaxis altaxis skrev:
Vi är på väg att flytta och har tittat på ett nyrenoverat hus, 1 plans med källare, från mitten av 60-talet.
Det ligger helt perfekt mitt i mellan skola, förskola och mataffär i ett lugnt område på en lugn sidogata.
Det har tillräckligt med rum för familjen men kanske något för litet garage för mig men det kan lösas.
När vi fick del av besiktningsprotokollet visar det sig att de hittat tryckimpregnerade syllar!
Jag har läst en hel del här om det tidigare och är medveten om problematiken.
Har också en kompis som är byggnadsingenjör och teknisk expert i SBR. Han tittade på protokollet och avrådde från köp.
Helst vill vi inte behöva renovera när vi flyttar och det blir ju svårt att inte göra det när man behöver byta syllar.
Det som oxå talar emot att köpa och renovera är att hela bottenplan (där syllarna är) är helrenoverade 20-21. Känns som kapitalförstöring att börja riva upp väggar och kaklat badrum.

Vad säger forumet? Bör man kunna pruta lika mkt som ett syllbyte inkl nytt badrum kostar? Gissar på runt en halv miljon. Huset ligger ute för strax under 3 miljoner.
Eller är det bara att lämna, gå vidare och hoppas på att det kommer ut fler än de fyra hus som finns till salu i samhället i nuläget?

Ytterligare ett jobbigt faktum är att så mycket som 60-70% av husen i byn är byggda mellan 1960 och 1975 och alltså mycket väl kan ha samma problem med syllarna.
Missade att du skrev att du hade källare, det har vi med. 50% byttes ut utifrån och 50% via källaren. Svårt att vet hur det är gjort på det huset. Skickar lite bilder hur det såg ut hos oss när syllarna byttes ut.
altaxis altaxis skrev:
Ok. Tack för all input.
Orkar inte citera varenda åsikt eller kommentar.

Jag har inga problem med att behöva byta syllar och oroar mig generellt sett inte över såna här saker.
Besiktningensmannen har alltså sett de tryckta syllarna men inte anmärkt på lukt. Det går att dölja lukten med ozongenerator men problemet är ändå kvar. Och vi vet inte om de gjort så.

Grundproblemet här är som jag skrev i början att för att komma åt syllarna behöver man riva i det nyrenoverade vilket känns som kapitalförstörelse. Alternativt ta bort nederkant av tegelfasaden.
Det kanske inte går att pruta en halv miljon, kan man komma åt vid badrummet utifrån minskar kostnaden eftersom man slipper riva det.

Nyss fick vi reda på att de försökt sälja huset för 1,5-2 år sedan med samma pris utan framgång.
Förutom att de renoverat/byggt en toalett i källaren efter det ska de inte gjort något annat.
Vilka andra klockor ringer med den här infon?

Jag väntar på lite priser på att byta syll med detta husets förutsättningar och sen får vi se hur vi ska gå vidare.
Dra av kostnaden vad det skulle kosta att byta ut syllarna.

Hur ser det ut med ventilation i källaren?

Vi bytte syllar, 50% via källaren och resten utifrån. Samt att vi ordnade ventilation i källaren.

Bifogar lite bilder för inspiration gällande syllbytet hur det gick till hos oss, speciellt då du har ett badrum i källaren.
 
  • Pågående renovering av källare med syllbyte, visar en del av taket med exponerad isolering och rör samt ett högt sittande fönster.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Bild av en husvägg med ett ljusgult tegelskal där syllarna har bytts ut, och en plastpåse samt buskage i förgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.