Vi håller på att planera för ett nytt kök i 1920-talshus. Hörnet där köket är placerat idag har två ytterhörn och ett innerhörn pga gamla murstocken. Hur planerar man det smartast?

Vi är sex personer i familjen så "rejält" är prio 1 och jag har en liten dröm om att också få in en vedspis i hörnet
 
  • Kök i ett 1920-tals hus med träskåp, mörka bänkskivor, trägolv, diskbänk, och köksredskap. Mörk mosaikvägg bakom spisen och belysning under skåpen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Kök med träskåp, svart kakel bakom spis och diskho, rostfri ugn och olika köksredskap. Hörn med murstock syns på bildens högra sida.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ritning av kök i 1920-talshus med fönster, dörrar, befintlig murstock, eluttag och ventilation. Planlösningen visar rummet med mått och placeringar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
BirgitS
Behövs båda dörrarna?
Hur stor plats tar matplatsen?
Tycker du att det finns plats att placera underskåpen 35 cm framför väggarna där murstocken inte är (extra djup bänkskiva) för att få raka linjer?
Eller ha grundare skåp vid murstocken?
Hur lätt är det att dra om vatten och avlopp under köket?

När du skriver "rejält" menar du då rejält stort eller rejält hållbart?
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Hej!
Vi vill ha båda dörrarna kvar då de leder till hall/trapp resp. Uterum/vardagsrum.

Vi behöver nog räkna på närmare 250*250 för matplats. Vi har en Kökssoffa på 2 m och bord på 95*205cm

Vi har definitivt plats att dra ut skåpen 35cm på en av väggarna, tror det blir trångt att göra det på båda. Men en tanke där är om 60+35=95cm djup bänkskiva är groteskt stort eller fantastiskt?

Det är pannrum/förråd under köket så rördragning är inga problem. Fläkten ventilation är svårare.

Med rejält menar vi praktiskt och yta i första hand. Vi kan tänka oss både IKEA och platsbyggt... Två vattenhoar, rejäl arbetsbänk utan knepiga skarvar/hörn, maximalt med skåp (jag handlar för mycket på loppis)
 
BirgitS
När det gäller imkanalen från fläkten så går det ju att dra den i sidled en bit från murstocken.

Jag föreslår att du flyttar ut skåpen på sidan med dörren till allrummet för då kommer skåpen så långt ut att de nästan täcker de 70 cm av murstocken där du har skrivit EL. För att utnyttja utrymmet kan du antingen ha djupare väggskåp än normalt (60 cm djupa bänkskåp?) eller ha väggskåp som går ända ner till bänkskivan. Ett exempel på det senare är detta som är 143 cm högt: https://www.elgiganten.se/product/e...p/epoq-click-vaggskap-40x143-vit/E65404014302
Jag har sett det hos andra tillverkare också och då används det ofta inne i hörn där man i alla fall inte använder bänkytan så mycket.
Ex: https://www.ballingslov.se/kok/koks...rskap-kok/jalusiskap-ek-3-hyllor-h-1250-b-598

Eftersom det verkar som att imkanalen ska gå i högra delen i murstocken så skulle jag placera vedspisen närmast den och sen en vanlig spis/häll följt av lite vanliga skåp bort mot halldörren.

Längs allrumsvägen då diskmaskin, diskbänk och den huvudsakliga arbetsytan närmast murstocken.

Jag ser inte till kyl och frys på dina bilder. Ska de också in någonstans längs dessa väggar?
I så fall får nog vedspisen inte plats utan bredvid spisen/hällen får du ha dem.

Rita upp köket inkl. matplats i Ikeas ritprogram och se om du får till något bra.
 
Toppenbra tips!
Det finns plats för två högskåp/kyl/frys mellan allrumsdörren och fönstret. Vi har idag ett skafferi och en kyl där. Frysar i källaren
 
Jag fick lite feeling i Sketchup. Kom med synpunkter!

3D-modell av ett kök designat i SketchUp, visar vitvaror, skåp, diskho och kakel. Användaren ber om synpunkter på designen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
BirgitS
Personligen skulle jag vilja ha en sammanhängande arbetsyta på minst 100 cm i en familj och för mig skulle det vara viktigare än extra ho.Alltså skulle jag ha valt att ha spisarna bredvid varandra. I ditt förslag vet jag inte var man ska stå och skära grönsaker etc., till höger om diskhon är det ju så smalt.

Sen skulle jag inte vilja ha öppna hyllor i närheten av spisen eftersom det ofta blir lite fett som hamnar där.
 
  • Gilla
Mathildatiger och 2 till
  • Laddar…
BirgitS
Tips, rita matplatsen i Sketchup också så att du ser att det inte blir för trångt när skåpen är utflyttade en bit.
 
Tusen tack för alla dina tips! Jag satt och ritade lite på en lösning med spisen direkt bredvid vedspisen men hur kan man göra med fläkten då? Extra djup bänkskiva och utterhörnet på murstocken...
 
BirgitS
Ingen orsak :)
Det är nog jag som inte har begripit hur murstocken och dess olika öppningar fungerar. Menar du att det finns en öppning i murstocken för imkanal ovanför där du har ritat in vedspisen och en där du har dragit in fläktröret för den vanliga i inlägg 6?
Eller hur ska det os och ånga från vedspisen komma ut?
 
Arbetsyta är väl det som man alltid har för lite av. Ser ut att vara detsamma hos er. Mycket av de potentiella arbetsytorna tas upp av diskställ, mikrovågsugn och andra köksmaskiner.

Försök att så gott det går hitta bra förvaringslösningar för maskinerna så att de inte alltid behöver stå framme och ta plats, så kommer köket upplevas större, luftigare och mindre plottrigt.

Integrerad mikrovågsugn är ett exempel.

I både vårt eget kök och min mors kök byggde vi en separat kaffe-hörna av grunda (45) underskåp där kaffebryggare och vattenkokare står, med draglåda under för kaffefilter och diverse te och kaffesorter under.
I vårt eget kök valde vi förresten att också sätta mikron integrerad i kaffehörnan, under bänkskivan, då. vi inte ville kludda till raden med överskåp med en ful micro.

Är man lite kreativ kan skulle man faktiskt kunna nyttja den där extra djupa bänkskivan till att gömma köksmaskiner i ett "garage". Har en bekant som byggde ut väggen och satte ett stänkskydd på en hissmekanism så han kunde gömma alla köksmaskiner där bakom. Med den delen stängd så såg det ut som ett helt vanligt kök med 60-skiva.

Det finns ju också varianter på jalusi-skåp om man inte vill göra allt för special: https://www.ikea.com/se/sv/p/titteb...jfhRFLiPfKHP71dExNhoC5L4QAvD_BwE&gclsrc=aw.ds
 
Jadu... det behövs väl kanske tre kanaler i murstocken då? Det har aldrig varit el- och vedspis i köket samtidigt tidigare

En för vedspisens rök i bakkant av vedspis(finns) , en för vedspisens os i takhöjd(den som fläkten går till idag) och en ny för köksfläkten? Det finns ledig kanal från pannrummet under köket så det borde funka.
 
BirgitS
Jag kan inget om vedspisar men jag har vid några tillfällen sett bilder på andras kök i forumet där de har haft vedspis och elspis bredvid varandra och då haft en gemensam stor kåpa till dem samt bara en imkanal.

Om det är bäst att vedspisen står i vänstra delen av murstocken så pröva hur det blir med elspisen till vänster om den och diskhon på andra väggen. Kanske låta diskmaskinen vara kvar till vänster så att det blir gott om plats för en lång arbetsyta mellan murstocken och diskhon?
 
Jag gjorde en ny ritning med diskmaskin till vänster om dubbelhon och spisen bredvid vedspis, baserat på Ikeas mått på stommar
 
  • 3D-ritning av ett kök med diskmaskin till vänster om en dubbelho och spis bredvid en vedspis, baserad på Ikea-stommar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.