BigR
Jag ska byta belysning i köket. Där sitter idag två gamla lysrörsramper i taket. Vad ska jag ersätta dom med? Kravet är utbytbara ljuskällor. Har tittat på lite större opalglaskupor med 2xE27, Skulle bli två sådana på raken närmare diskbänk och spis isåfall. Dom är väl inte jättesnygga.

Spotlights är inte aktuellt.

Vad har ni satt in? Vad sätter man in i nyproduktion idag? Vad skulle ni vilja sätta in om ni bytte takbelysning i köket?

En rund taklampa med en kupa av opalglas och ett vitt fäste i taket.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Taklampa med opalglaskupa och vit bas, tänkt som förslag för köksbelysning med utbytbara ljuskällor, specifikt 2xE27, enligt diskussionsinlägget.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Taklampa i vitt opalglas med rund form.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Rund taklampa med vit opalglaskupa och vit monteringsplatta, som ett förslag på utbytbar köksbelysning istället för gamla lysrörsramper.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Detta är ju en fråga om tycke och smak.
Armaturerna du visar är tidlösa, enkla och neutrala armaturer. Passar i "vanliga" kök som inte är alltför exklusiva.
 
  • Gilla
BigR och 1 till
  • Laddar…
BigR
Ja, det enkla tilltalar.

Vad sätts in som standard istället för lysrör idag? Är det fasta ljuskällor för hela slanten?
 
Det beror nog på om det är lägenheter eller småhus.
Lysrörsarmaturer är sannolikt ersatta av motsvarande fast med LED, dock ej utbytbara.

Sedan har du hela det stora sortimenten med spottar, där finns både de som har utbytbara och icke utbytbara ljuskällor.

Föräldrarna bytte två köksarmaturer liknade de du visar (från mitten av 70-talet) mot två utanpåliggande spottar med GU10-ljuskällor.
Sedan gjorde vi samma sak med två tidstypiska bruna plafonder i hall, två vita utanpåliggande spottar, med GU10. Bra ljus, betydligt diskretare och modernare armatur.
 
BigR
Spot-armaturer har sina fördelar om man kan placer dom så dom inte skapar skuggor över arbetsytorna. Men dom ser ju heller inte så kul ut, vare sig som spot-tårta
En vit, rund spot-armatur med tre justerbara spotlights.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


eller spot-limpa.
Vit takmonterad spot-armatur med fyra justerbara spotlights riktade åt olika håll.
 
Infälld belysning? Vi har fyrkantiga 20×20cm med dimbara lampor.
Är nog takfotsarmatur, men fungerar bra inne också.
 
BigR
A AndersS skrev:
Infälld belysning? Vi har fyrkantiga 20×20cm med dimbara lampor.
Är nog takfotsarmatur, men fungerar bra inne också.
Kul lösning. Vill helst inte fälla in, men något att ha med på andra ställen. Är det någon särskild produkt man kan titta på?
 
O
BigR BigR skrev:
Jag ska byta belysning i köket. Där sitter idag två gamla lysrörsramper i taket. Vad ska jag ersätta dom med? Kravet är utbytbara ljuskällor. Har tittat på lite större opalglaskupor med 2xE27, Skulle bli två sådana på raken närmare diskbänk och spis isåfall. Dom är väl inte jättesnygga.

Spotlights är inte aktuellt.

Vad har ni satt in? Vad sätter man in i nyproduktion idag? Vad skulle ni vilja sätta in om ni bytte takbelysning i köket?

[bild]
[bild]
[bild]
[bild]
Tittar man på Hemnet så är det ju inbyggda spottar för hela slanten..

Jag tycker du gör helt rätt som väljer utbytbara armaturer! Inbyggnadsspottar med fast ljuskälla som dör efter något år är totalt värdelöst. Stora problemet är om de utgått eller bytt värme, så står man där och måste byta alla!

Vad ska du ha belysningen till? Jag har en skena i taket med GU10-spottar i men den tänder jag enbart när jag ska dammsuga.
 
  • Älska
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
BigR BigR skrev:
Kul lösning. Vill helst inte fälla in, men något att ha med på andra ställen. Är det någon särskild produkt man kan titta på?
Sök på "infälld takbelysning" eller takfotsarmatur.
 
BigR
Ja, det är väl mest vid städning. Men också för diverse arbete som jag brukar göra vid köksbordet eller på golvet. Montering av prylar, limning, lagning osv. Lite här och var beroende på. Jag är oftast den som tänder och resten av familjen släcker 😁.

Nu funderar jag på en variant med en opalglasplafond kombinerat tre sådana utanpåliggande takspotar som @etompau länkade vid bänken.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.