Jag har en Husqvarna 315 från 2017. Den har fått problem att hitta tillbaka till laddstationen. Då jag prövar tipset (bild) att flytta guidekabeln till begränsningsstiftet börjar den blinka blått redan INNAN jag satt blecket på begränsningsstiftet. Den blinkar fortsatt blått efter jag satt dit det dock….men eftersom det blinkar blått ”hela tiden” är jag tveksam att jag gör rätt…?

Text från en hemsida med instruktioner om orsaker till att en Husqvarna robotgräsklippare inte hittar tillbaka till laddstationen och möjliga lösningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Nu har jag provat igen och då med att byta plats på blecken…och lyser GRÖNT. Så antar att det innebär att guidekabel är OK. Vänt på klipparen och vita kabeln (antennen) ser hel ut…

En guidekabel och PCB monterad på undersidan av en robotgräsklippare som är vänd upp och ner, liggandes på gräs med lite jord och smuts.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En närbild på undersidan av en gräsklippare där kabeldragningen visas, inklusive en vit antennkabel som ser hel ut.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Arp32
  • Laddar…
Skulle ju kunna vara dålig kontakt i påklämda kontakten eller ärg mot stiftet. 👍
Vår 330X stannade lite nu och då i början av säsongen och efter lite jucklande på kontakterna så går den som en dröm igen.
 
  • Gilla
sepani
  • Laddar…
FredrikR FredrikR skrev:
Skulle ju kunna vara dålig kontakt i påklämda kontakten eller ärg mot stiftet. 👍
Vår 330X stannade lite nu och då i början av säsongen och efter lite jucklande på kontakterna så går den som en dröm igen.
Det kan faktiskt vara så. Skickade ut den igen och prövade att parkera o det gick bra. Dock tar den lite tid på sig att parkera.
 
  • Gilla
FredrikR
  • Laddar…
Nu har jag provat ”skicka hem” den från olika ställen i trädgården och det går bra, den parkerar som den ska. Jag tänker att då borde den klara det ”själv” oxo. Trots det stod den idag på morgonen en dryg halv meter från laddstationen, och hade alltså inte klarat att docka….den har dock klarat docka och ladda ett par omgångar, men gick alltså inte nu…
 
Det kan ev. vara något problem med laddningen som orsakar detta.
Klipparen mäter laddströmmen när den har dockat, ligger strömmen utanför godkänt värde så backar den ut och gör ett nytt dockningsförsök. Detta görs några gånger, sedan avbryts försöken och klipparen stannar utanför laddaren med ett felmeddelande i displayen.
Vad stod det i displayen när du nu hittade den utanför laddaren?

Har du sett några dockningar som har misslyckats?
Har du kollat laddblecken på klippare och laddare? Rengör om de är smutsiga eller ärgade.
 
Jag har sett ETT sådant försök, där klipparen dockade, backade ut igen, men därefter dockade korrekt. Vid två tillfällen har klipparen ”backat” in mot laddstationen, och i processen öppnat luckan då taket tryckt på knappen till lucköppningen (och så har jag hittat den). Idag hade den stannat en meter utanför, och då jag öppnade luckan stod det något med block ( tror jag) men ska kolla bättre nästa gång. Jag tryckte parkera och då lyckades det. Kommer rengöra blecken. Vad bör man använda till det?
 
Kanske stod det "laddstation blockerad". Det underlättar om du kan kolla exakt vad som står på displayen.

Rengöring: fin smärgelduk, schotch-svamp.
 
Om klipparens lucka öppnas av någon yttre påverkan så bör du kolla detta, låter som något är fel omkring laddare eller i installationen.

Du skriver att du har haft klipparen sedan 2017, när började felet uppträda? Har du gjort ändringar i installationen som ev. skulle kunna påverka. Antar att den inte har haft detta problem sedan 2017.
 
E etompau skrev:
Om klipparens lucka öppnas av någon yttre påverkan så bör du kolla detta, låter som något är fel omkring laddare eller i installationen.

Du skriver att du har haft klipparen sedan 2017, när började felet uppträda? Har du gjort ändringar i installationen som ev. skulle kunna påverka. Antar att den inte har haft detta problem sedan 2017.
Jag var otydlig. Anledningen att luckan öppnades var att klipparen körde "baklänges" in i sitt garage och då tryckte den röda stora stoppknappen mot garaget och luckan öppnades.

Felet började uppträda detta året. Tidigare fungerat utan problem. Jag har inte gjort någon ändring, men upplever att problemet uppstod i samband med att jag valde ”klipp tills batteriet tar slut” vid ett tillfälle då klipparen ”fastnat” men det kan vara en slump. Jag trodde då INTE att valet innebar att den faktiskt klippte till slut och därefter behövde bäras hem…i övrigt har jag haft av kåpan då jag efter att ha haft den upp o ned och bytte knivar fick ”krocksensor blockerad" och behövde rensa från gräsklipp mm…är nu inte längre helt säker på i vilken sekvens problemen uppträdde…
 
Redigerat:
Idag hade den fungerat och dockat som den skulle…
 
Och idag oxo….ska trots det städa blecken lite 🙏🙀
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.