ställer fråga i min grannes ärende
När han hade lagat mat började stänga spis fläkt ugn osv går både jfb samt säkringen äldre elcentral med porslin säkringar
Nyfiken som elektriker själv vad detta kan bero på då jag själv går på entreprenad projekt väldigt lite service
 
Det låter som en kortslutning i t.ex spisen som inträffade när den stängdes av. Men det finns inte så mycket att fundera över utan det behöver felsökas och åtgärdas.
 
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Det låter som en kortslutning i t.ex spisen som inträffade när den stängdes av. Men det finns inte så mycket att fundera över utan det behöver felsökas och åtgärdas.
Glömde tillägga att när han bytt säkring så fungerar allt igen gjort nu veckas tid det är lite märkligt
 
Jaha, felsökningen var redan gjord ;) Det kan fortfarande finnas ett intermittent jordfel i spisen. Har man instrument så skulle jag åtminstone kontrollera att den fortfarande är ansluten till skyddsjord efter ordning.

Det andra du kan kontrollera är säkringens storlek jämfört med spisens märkeffekt och spisen användning för tillfället. Kanske är spisen underdimensionerad. En säkring som löser vid hög last kan dra med sig JFBn.
 
Tack för snabbt svar man blir aldrig fullärd😁
 
Är det en äldre spis med termostat i vredet kan det vara ren mekanisk förslitning.
Jag råkade ut för detta på min glashäll säkringar löstes på 2 faser (400V element)
Du nämnde 3 saker "stänga spis fläkt ugn" det borde vara en specifik avstängning som orsakar.

Kolla i denna tråd med samma problem samt inlägg #11

https://www.byggahus.se/forum/threads/spis-inkoppling.340864/#post-3268613
 
Redigerat:
👍
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.