Trä är det bästa
 
  • Gilla
Noramasen och 4 till
  • Laddar…
M Magnus 78 skrev:
Det är nog skador sen tidigt 1900, men det kommer bli hålrum när jag petatat bort de torkade gamla skadorna. Tanken var att fylla igen hålrummen med något !. Något tips ?
Mindre glipor och sprickor går väl med fördel att fylla med linoljekit (efter oljning) men större partier vore kanske bäst att såga ur och limma in nytt trä.
 
Redigerat:
M Magnus 78 skrev:
Törs man använda fogskum mot enbart skarven eller tillsätter man någon risk då ?
Eftersom kåken ska stå kvar i hundratals år är det dumt att chansa (för att kanske spara en halvtimme?)

Dreva med lin, knacka in blånorna ordentligt med hammare och ett tunnt järn som man gjort i generationer.
 
  • Gilla
Norrtull och 1 till
  • Laddar…
Hur är väggen på utsidan?
 
K Kapsyl skrev:
Hur är väggen på utsidan?
Brädslagen 2 varv med stående panel
 
M Magnus 78 skrev:
Brädslagen 2 varv med stående panel
Hmmm.....då borde det inte vara speciellt dragigt...
När jag snyggade till en vägg i stugan och tog bort den gamla väggpappen så såg jag att den gamla väggen hade drevats med bomulls- och lintrasor. Sedan hade nät satts upp och putsats för att sen målas med linoljefärg. Senare i tiden hade pappen satts upp med otroliga mängder pappnubb genom putsen och tapetserats.
Numera är väggen reglad och har fått 50 mm rockwool. sedan gipsskiva och tapet utanpå det :)
 
Jag kan med erfarenhet säga att linoljefärgen är definitivt ett bra alternativ på släta ytor, men när det gäller timmer med dess struktur och ojämnheter så är det STOR risk för att det blir ett tjockt lager med färg bitvis (speciellt om det inte fogas vid sprickor och dylikt, men fogas det så är risken att det blir ett onaturligt seende på timret som följd) och därmed risk för att inte kunna torka ordentligt.
Men äggoljetemperan är desto mera förlåtande mot tjocka lager och därmed riktigt lämplig och lätt att måla med. Den täcker utmärkt men kräver sin teknik ändå då den har en tendens att "klibba" vid tidigare målad yta. Så det underlättar att ta det i en hel följd med vägg till vägg. Fördelen är också att den nästan går att "spackla" med och de minsta springorna försvinner. Och fogning ser jag som onödigt ifall det gäller innerväggar, utan det blir bättre med det levande timret som finns och åskådliggörs till fördel med den nästan sidenaktiga ytan som blir med äggoljan.
Men var noga med rengöringen och eventuella rester av det som sitter som en film innan barken. (https://www.byggahus.se/forum/members/heimlaga.157115/ vet nog vad jag menar för jag kommer inte på vad det heter just nu)Annars så är det risk att det släpper när färgen torkat.
Hålutrymmena tycker jag för övrigt att du ska ta och täppa till med trä i samma struktur som timret.
Mvh/Masen
 
  • Gilla
heimlaga och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.