Mina föräldrar har en gästtoalett som inte blivit renoverad sen 70-talet. De har precis renoverat avloppet dit för att återfå funktionen av en extra toalett och då tyckte jag att jag kunde passa på att snygga till väggarna när all inredning ändå var borttagen för badrumsrenoveringen. Det visade sig dock bli ett större projekt än väntat då tapeten mer eller mindre ramlade av när jag började känna på väggarna och bakom tapeten fanns fuktskadad trätex. Troligen har skadorna uppkommit i samband med de översvämningar som det dysfunktionella avloppet åstadkommit. En del av trätexen gick knappt att röra utan att den smulades sönder, medan vissa delar verkar ha klarat sig med enbart fuktfläckar. Men nu står jag i valet och kvalet om hur jag ska fortsätta. Ta bort hela väggskivorna och sätta dit nya våtrums-gipsskivor, eller lappa och laga längst ner.

Fördelen med att ta bort allt är att jag kommer slippa en stor del spackling och slipning då jag börjar jobba med ett helt nytt material. Nackdelen är att det är ett väldigt litet (ca 1,5 kvm) utrymme att jobba i och gipsskivorna är otymplig; 12,5 x 1200 x 2400 mm.

Men om jag tar bort allt vet jag samtidigt exakt hur under-materialet ser ut och kan kanske hindra att det kommer ny fukt genom ett bättre regelverk under gipset vilket skapar en luftspalt istället för att skivorna ligger direkt på väggen.

Jag har inte tummen mitt i handen (är utbildad elektriker), men vill samtidigt inte ta mig vatten över huvudet. Hur skulle ni här inne gå tillväga?

Tack på förhand! Gammal gästtoalett med grönmönstrad tapet, delar av tapeten är borttagen och blottar fuktskadade väggar, en liten handfatet är placerad i ett hörn.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Sliten vägg med borttagen tapet i en gästtoalett från 70-talet. Trätexväggarna är fuktskadade och isoleringsmaterial ligger på golvet tillsammans med trasig tapet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Grön tapet på väggarna i en gästtoalett från 70-talet. Delar av tapeten lossnar och avslöjar fuktskadad trätex bakom. Gamla rör synliga längs nederdelen av väggen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Åldrad gästtoalett med fuktfläckad, avskavd grön tapet och exponerade tegelväggar. Golvet är kaklat och en sopskyffel och kvast ligger på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Ja byta skivor är absolut enklast.....Jag hade nog dock försökt få till nån sockel nere så skivorna kommer upp lite. Gjuta en kant runt om 1dm upp som man kanske klär med nå likartat klinkers som på golvet och sen skivor uppåt från det. Är ju enkelt att bara spika ihop en enkel ram med rätt höjd och lägga in och sen bara fylla upp och dra av lite snyggt. Kanske en liten list som ger en avfasning utåt.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.