Är en vanlig dörr tillåten eller måste det vara en brandsäker dörr ?
 
Nol Nol skrev:
Är en vanlig dörr tillåten eller måste det vara en brandsäker dörr ?
Krävs det en speciell dörr?

Bergvärmepumpar monteras väl i vanliga utrymmen, typ badrum eller tvättstugor. Vi har vår i badrummet bakom en skjutdörr.
 
  • Gilla
Nol och 1 till
  • Laddar…
Det finns inga sådana krav.
Du kan ha värmepumpen i sovrummet om du vill.
 
  • Gilla
Nol och 1 till
  • Laddar…
Tack som gör det enkelt att byta dörrar.

Någon sa till mig att det måste vara en brandsäker dörr, precis som inomhusgaraget
 
Nol Nol skrev:
Någon sa till mig att det måste vara en brandsäker dörr, precis som inomhusgaraget
Någon har fel
 
  • Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
Så inte som dörren till garaget
 
Nol Nol skrev:
Så inte som dörren till garaget
I garaget står ett ofta ett eller flera extremt brandfarliga grejer, typ bil, bensindunk, gräsklippare, gasolflaskor, färgburkar och annat...
Så du är stor skillnad.
Det finns nästan ingenting som kan brinna i en värmepumps innedel.
 
I mitt fall är dörren till garaget brandsäker, men jag förstod på ditt svar att det inte var obligatoriskt, som någon sa att det var.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Nol Nol skrev:
I mitt fall är dörren till garaget brandsäker, men jag förstod på ditt svar att det inte var obligatoriskt, som någon sa att det var.
Det är säkert obligatoriskt att dörren till garaget är brandsäker, men dörren till ett random rum med en värmepump, näää.
 
  • Gilla
Nol
  • Laddar…
Tack. 👍
 
D Dilato skrev:
Det finns nästan ingenting som kan brinna i en värmepumps innedel.
Förutom en hyfsad mängd 28% brine. Läcker den ut och tar eld blir det en rejäl brand. Men i de mängder som finns i ett vanligt villasystem ställs det inga krav på brandavskiljning.
 
B BearTheFear skrev:
Förutom en hyfsad mängd 28% brine. Läcker den ut och tar eld blir det en rejäl brand. Men i de mängder som finns i ett vanligt villasystem ställs det inga krav på brandavskiljning.
Har du någon källa på att en sådan blandning någonsin fattat eld?
 
  • Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
Du behöver ju inte skaffa en brandsäker dörr för att du installerat en värmepump. Men du pratar om att "byta dörrar". Är det så att du t.ex. installerat den i ett gammalt pannrum som redan har brandavskiljning så får du nog inte bara byta till en vanlig dörr utan vidare.
 
Vi vill byta ut några dörrar till moderna dörrar och det finns nu en brandsäker dörr i rummet på bergvärmepumpen, tidigare fanns en vedpanna där
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.