Behöver bättra några av mina fönster på utsidan. Det är träfönster från 1998, dom flesta är i kanonskick fortfarande förutom på en vägg som är mest utsatt för väder och vind. Finns lite flagnad färg, så jag slipar ner fönstren ordentligt innan de grundas.
Men vilken grundfärg och färg rekommenderar ni?
Lättmålad, som flyter ut fint och är hållbar.

Tack!
 
Någon av de större märkena , typ Flügger. Om du har skrapat trärent kan du olja (grundolja) först.
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Någon av de större märkena , typ Flügger. Om du har skrapat trärent kan du olja (grundolja) först.
Okej, finns det silikat och oljebaserad färg att välja på?
Har varit nöjd med Jotun's snickerifärg inomhos, dom kanske är bra utomhus också?
Tänkte inte skrapa trärent överallt, utan närmast där det har släppt.

Har lite Beckers Primex trägrund och Caparols grundfärg till fasad ( https://www.caparolfarg.se/webbshop/utomhusfarger/trafasad/fasadgrund-lf-1130 ). Funkar det att använda på det trärena eller är det någon specifik grundfärg till fönsterfärg?
 
J jockebq skrev:
Okej, finns det silikat och oljebaserad färg att välja på?
Har varit nöjd med Jotun's snickerifärg inomhos, dom kanske är bra utomhus också?
Tänkte inte skrapa trärent överallt, utan närmast där det har släppt.

Har lite Beckers Primex trägrund och Caparols grundfärg till fasad ( [länk] ). Funkar det att använda på det trärena eller är det någon specifik grundfärg till fönsterfärg?
Prata med färgbutiken för säkerhets skull. Bra om du vet vilken färg som använts tidigare. Jag skulle använda fönsterfärg, inte fasad.
 
  • Gilla
zwennebanan
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Prata med färgbutiken för säkerhets skull. Bra om du vet vilken färg som använts tidigare. Jag skulle använda fönsterfärg, inte fasad.
Hur kan jag ta reda på vilken färg som använts vid tillverkning? Jag tror den fönstertillverkaren jag har inte längre finns kvar (uppköpta av Elitfönster).

Gällande Caparol så verkar dom faktiskt rekommendera Fasadgrund LF som grund till deras fönsterfärg:
https://www.caparolfarg.se/webbshop/utomhusfarger/fonster-dorr/intactvision-3577?recommended=1
"Grunda allt trä med Fasadgrund LF"
 
J jockebq skrev:
Hur kan jag ta reda på vilken färg som använts vid tillverkning? Jag tror den fönstertillverkaren jag har inte längre finns kvar (uppköpta av Elitfönster).

Gällande Caparol så verkar dom faktiskt rekommendera Fasadgrund LF som grund till deras fönsterfärg:
[länk]
"Grunda allt trä med Fasadgrund LF"
Ja, grunden är ofta samma typ. Skrapa bort lite färg och ta med till butik. Det är nog inte oljefärg i ditt fall.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.