Hej alla!

Har monterat portar på vårat garage och har då reglat ut befintlig vägg och tilläggsisolerat 45mm.

Nu har jag hål längst ner mot betongplattan som jag måste göra någonting åt.

Kommer sala med en 195mm bred bräda som kommer gå nästan hela vägen ner, 2-3mm glipa mot betongen. Men hur fixa hålet? Fogskum?

Insidan blir det en plåt som kommer gå upp på väggen samt limmas ner mot plattan.

Hur hade ni gjort?

Mvh Fredrik
 
  • Garagedörrsinstallation med en öppning vid foten av väggen mot betongplattan, där träreglar och isolering syns. Fyllmateral behövs för att täta glipan.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Bilden visar ett närbild på en garageportskant med ett mellanrum mellan väggen och betonggolvet, där det syns en skruvförsedd metallbeslag på betongplattan.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Fogskum längst in o sedan en klick med betong för att inte råttor o fukt ska kunna komma in då du får en glipa under salningen
 
R
Fogskumma sedan en bockad plåt som täcker och tätar sedan din tilltänkta bräda som du lämpligtvis slutar någon centimeter upp ifrån golvet så den inte ruttnar..
 
Det är ju noga med ändträ när det slutar så närma betongen var noga med att rötskydda och ev knacka till fibrerna så att de inte suger fukt
 
namnbyte
Syllpapp, träbit, skråspika fast hade förmodligen varit lösningen om det var här hemma
 
Tomture61 Tomture61 skrev:
Fogskum / PU skum är poröst och suger åt sig fukt .
Därav en mycket olämplig produkt att använda på tänkt ställe .
Denna produkt har täta celler [länk]

Vem har byggt ytterväggen 🤔
Sådär ser Älvsbyhus garage ut.

Tack för tips 👍🙂
 
Tomture61
B boman.fredrik skrev:
Sådär ser Älvsbyhus garage ut.

Tack för tips 👍🙂
Då kanske betongplattan blev för liten 🤔
 
Tomture61 Tomture61 skrev:
Då kanske betongplattan blev för liten 🤔
Garaget ställs på en kantbalk och plattan gjuts sedan innanför , grejen är att ytterväggarna bara är 95mm tjocka så jag har reglat ut 45mm för tilläggsisolering, då kom porten längre in på plattan eller vad man ska säga 😅
 
Tomture61
B boman.fredrik skrev:
Garaget ställs på en kantbalk och plattan gjuts sedan innanför , grejen är att ytterväggarna bara är 95mm tjocka så jag har reglat ut 45mm för tilläggsisolering, då kom porten längre in på plattan eller vad man ska säga 😅
Tänker mer på att syllen i princip står på frigoliten , sitter för långt ut .
 
Tomture61 Tomture61 skrev:
Tänker mer på att syllen i princip står på frigoliten , sitter för långt ut
Kantbalken är inte isolerad så det är ingen fara.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.