Hejsan! Jag behöver ingen hjälp men ville bara dela med mig utav en bild på ett myrbo jag hittade under en spånskiva var en fläck i golvet som blev större och större. Hittade en del utav boet i torpargrunden men det va nog bara ett litet attefallshus dom byggt för i bjälklaget hittade vi resten aldrig sett något liknande, hittade inte bilder eller liknande bon någonstans så kanske att någon tycker det är intressant! Anticimex har rensat bort altihopa svartglänsande trämyra.
 
  • Öppnat myrbo under spånskiva i bjälklag med synlig komplex struktur och sågspån runt omkring.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Öppet golv med synligt myrbo och skador, spånskiva borttagen vid husets torpargrund.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Wow
  • Gilla
SågspånPappspikEternit och 4 till
  • Laddar…
Har du ngt trävirke kvar i kåken? :seenoevil:

Hästmyror är nordens termiter. De har inga hämningar utan äter både fuktigt och torrt virke.
Kolla alla bjälkar runt boet så de inte bara är tomma skal...
 
Oldboy Oldboy skrev:
Har du ngt trävirke kvar i kåken? :seenoevil:

Hästmyror är nordens termiter. De har inga hämningar utan äter både fuktigt och torrt virke.
Kolla alla bjälkar runt boet så de inte bara är tomma skal...
Detta var inga hästmyror som jag skrev och tur var nog det, han gissade på att boet har funnits där imellan 5-10 år. Virket ser väl inte direkt roligt ut men det är konstigt nog inte direkt skadat ska se över det när det fått lufta lite :)
 
  • Skada i hörnet av ett trägolv och tak med synliga tecken på myrbo och mögel efter en myrainvasion.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi har inte bott här i 10 år för dom som undrar :)
 
J JonssonF skrev:
Detta var inga hästmyror som jag skrev
Läste visst lite för snabbt, och har uppenbarligen också varit ignorant mot myrkunskap. Det tycks finnas en hel del arter och varianter. :geek:

Ser att dessa inte är lika snabbt förstörande som hästmyror, men de tycks likväl kunna ställa till med skador, allvarliga om man har otur. 5-10 år hinner de nog ställa till en del på, så det är fortfarande relevant att undersöka husets stomme.

Det märks att dessa myror är släkt med getingar, (båda tillhör släktet steklar), då de gnager loss trä som de tuggar och tillverkar pappersmassa att bygga boet av.

Informera gärna hur utfallet av husundersökningen blir.
 
J JonssonF skrev:
Vi har inte bott här i 10 år för dom som undrar :)
Hur gick det med huset och stommen?
Jag har ev fått in gul träjordmyra (som också käkar trä) i mitt gamla timmerhus :(
 
L Linda-Li skrev:
Hur gick det med huset och stommen?
Jag har ev fått in gul träjordmyra (som också käkar trä) i mitt gamla timmerhus :(
Huset har klarat sig fint, har dock rivit ur hela torpargrunden och gjutit en platta med golvvärme istället, inte pga myrorna mer av andra skäl :)
 
  • Gilla
Patrik440
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.