Vi har fått en uppgift från tidigare ägare att spa-badet kostar ca 300 kr i månaden i drift (exklusive rengöringstabletter etc). Dock undrar jag om någon vet om denna summa är utslagen på hela året så att det nu under vintern kanske kostar säg 700 kr i månaden att hålla den varm och runt en hundring under sommaren. Det verkar inte helt osannolikt att det är så. Någon som vet??
 
Var först helt fashinerad över hur man kan ha ett bad utomhus året om innan jag hittade texten om termolock.

En snabb sökning på Google ger en siffra på 2- 4000 kWh/år och stämmer ganska bra med 300kr/månad.
Sen måste det ju vara så att man får räkna lite mer på vintern och lite mindre på sommaren.
 
Vi har satt en separat elmätare till vårt bad. Tyvärr satte vi upp den först i slutet av September men sedan dess har det gått ungefär 250-300kWh per månad. Lär ju gå åt en hel del mindre på sommaren. Under de varma sommarmånaderna så blir vårt bad varmare än vad vi sätter termostaten på bara av solvärmen så då lär det inte ens gå 100kWh på en månad.
 
En oventenskapligt utförd mätning på mitt SPA visar att det under kontinuerlig drift (37 grader och två reningscykler á 30 minuter/dygn) en blåsig dag med temp runt 0 grader (det blåste nordanvind så mitt SPA var helt utsatt) drog cirka 200 W/h. När jag stängde av SPAt helt och hållet under samma väderförutsättningar, sjönk tempen i SPA't från 37 grader till 31,5 grader på 24 timmar.
 
Milkshaken
conan... Jag tycker det låter mycket med 5,5 gr, på ett dygn... En normalpool som jaghar (8X4X1,5) tappar ca 1,5 grader på 24, tim,,, men då är den otäckt,,, o andra sidan så finns det ju mera isolerande vatten,,, eller accumulerad värme så att säga i den...
 
  • Gilla
FreddeHak
  • Laddar…
Conan skrev:
En oventenskapligt utförd mätning på mitt SPA visar att det under kontinuerlig drift (37 grader och två reningscykler á 30 minuter/dygn) en blåsig dag med temp runt 0 grader (det blåste nordanvind så mitt SPA var helt utsatt) drog cirka 200 W/h. När jag stängde av SPAt helt och hållet under samma väderförutsättningar, sjönk tempen i SPA't från 37 grader till 31,5 grader på 24 timmar.
Hur stort/många liter rymmer erat spa??

Volyme gör mycket, Poolen Milkshaken har drar ca 84 kWh/dygn om man ser till hur mycket tempen sjönk..
 
Milkshaken skrev:
Jag tycker det låter mycket med 5,5 gr, på ett dygn... En normalpool som jaghar (8X4X1,5) tappar ca 1,5 grader på 24, tim
Fast det gäller nog inte vid nollgradigt ute och 37 i poolen? En sak som gör att spaet tappar så snabbt i värme är just att temperaturskillnaden är mycket större än när man tänker en normalpool. Det och att det som ni säger är större ackumulerad värme. Kanske inte relativt sett i vattnet men i omgivningen. Den uppvärmda marken runtom hjälper ju till att bromsa temperaturfallet.

Jag tycker inte att 5,5 grader *första* dygnet låter mycket. sedan kanske 4 grader andra dygnet o.s.v. tills vattnet kommer ner i omgivande temp.
 
2:an

SPA't rymmer 1250 l.

Jag har nu kapat till 10 cm tjock markfrigolit och lagt som ett extra lock. Skall se vad det ger....
 
Conan skrev:
2:an

SPA't rymmer 1250 l.

Jag har nu kapat till 10 cm tjock markfrigolit och lagt som ett extra lock. Skall se vad det ger....
Ok då blir det 8 kWh som badet tappat om tempen sjönk 5,5° på ett dygn..
 
Då stämmer min ovetenskapliga mätning ju rätt hyfsat... tack 2:an!
 
Conan skrev:
Då stämmer min ovetenskapliga mätning ju rätt hyfsat... tack 2:an!
Om det drar så året runt blir det 2900 kWh/år så det är nog inte helt fel att säga 2-4000 kWh/år beroende på hur isolerat spat är..
 
Yep och markfrigoliten gjorde inte ett smack så den åkte ut igen... :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.