Hej,

Jag har ett 30 kvm stort garage.

Det är dags att sätta upp belysning.
Det är förberett för 6 armaturer och
Elektrikern har föreslagit en ganska dyr aramtur.

Ledarmatur Cornell 1500mm, 6350lm
Ca 1400kr/st

Så jag har två frågor.

Är det rimligt pris för den armaturen?

Är det värt att köpa en armaturer för 1400 spänn när man kan köpa "liknade" produkter för halva priset eller mindre på jula/biltema/Claes Ohlsson?

Råd och tankar uppskattas!

/Mirkan
 
Min uppfattning om belysningsarmaturer från ex Jula och deras anslut-serie är att det är ganska rackliga produkter. Tunn och vek plast.

Vet ej vilka kvalitetskrav du har på grejorna och hur fint och flott du ska ha det i garaget.

När du jämför armaturerna så håll ett öga på ljusflödet (lumen) och angiven livslängd på dioderna.
Cornell ligger 6300 lumen.
 
namnbyte
  • Gilla
Jensa86 och 2 till
  • Laddar…
namnbyte namnbyte skrev:
Jula har en skitpopulär, kör den själv i källare och garage. Ger bra med ljus, för normalbruk i sansad miljö duger den mer än väl

[länk]

Finns en tråd om den också någonstans, var någon som ville ha belysning i ett stall...blev ett jäkla liv om armaturerns vara eller icke vara
Vi har använt den en säsong för växtbelysning och den lyser bra.
Har kanske ett lite klumpigt utseende, synliga kabelingångar på kortsidorna och är inte lika snygg som en vanlig platt armatur imho.


Priset är bra och ja, det har diskuterats på längden och tvären om denna armatur ...
 
Glöm det.
Satsa på Classe eller jula, dom försöker blåsa dig.
 
  • Gilla
kisumisu och 4 till
  • Laddar…
Tack för svaren.

Håller med om att Julas kanske inte var den stiligaste lösningen. Men det skilljer ändå en tusenlapp per armatur.

Man är ju snål, men vill inte vara dumsnål!
 
Jag har julas armatur som växtbelysning samt i vedbon, på loftet, i förråden och i verkstan. Jag bytte ut gamla lysrörsarmaturer, det har funkat bra i flera år.
Passade på när det var rea, tur att jag är dumsnål ibland, det blir billigare för tillfället i alla fall. 😂
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Den har tyvärr ingen vidarekoppling för skyddsjord. Det är det som är problemet med den modellen som länkades ovan.

412 i elinstallationsreglerna ställer krav på att skyddsjord ska finnas vid varje anslutningspunkt för klass 2-grejer.
 
Jula-armaturen skall också anslutas med gummikabel enligt anvisningen.
Men den lyser bra och är billig. Känns som att plasten är ömtålig.

/Höghus
 
A avh67f skrev:
Den har tyvärr ingen vidarekoppling för skyddsjord. Det är det som är problemet med den modellen som länkades ovan.

412 i elinstallationsreglerna ställer krav på att skyddsjord ska finnas vid varje anslutningspunkt för klass 2-grejer.
Du menar att det måste finnas skyddsjord i vägguttaget där man kopplar in dubbelisolerade apparater?
 
  • Älska
Nissens
  • Laddar…
Tror jag har åtta såna där Jula-armaturer i mitt garage på 50m2. Lyser fantastiskt bra! Och det för typ 2500 kronor!!!
De där 1400 kronors-armaturerna, vad mer än att lysa gör de? Det hade ju kostat mig över 11000 kronor om jag skulle köpt såna.
 
  • Gilla
kisumisu och 3 till
  • Laddar…
namnbyte
Höghus Höghus skrev:
Jula-armaturen skall också anslutas med gummikabel enligt anvisningen.
Men den lyser bra och är billig. Känns som att plasten är ömtålig.

/Höghus
Råkade smälla i min ena rätt rejält med en regel modell grövre som kom i full sving (hur jag lyckades är en historia för sig), blev inte något märke.. tror armaturen tåler en del, eller så hade jag bara tur
 
  • Gilla
Höghus
  • Laddar…
Nissens
M Mirkan skrev:
Tack för svaren.

Håller med om att Julas kanske inte var den stiligaste lösningen. Men det skilljer ändå en tusenlapp per armatur.

Man är ju snål, men vill inte vara dumsnål!
Jag kan verkligen rekommendera den armaturen. Lyser upp mitt garage på 50 kvm med den, ger väldigt bra ljus.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Det blev inte Jula armaturen. Den föll på att det inte gick att koppla in mitt på vilket det var förberett för.

Men det blev en 545kr armatur istället för 1400 och det är bra ljust där inne!
 
  • Gilla
avh67f och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.