Kul med mycket svar. Dax att förtydliga lite.
För det första är det inte ett svartbygge. Det krävs inget bygglov för staket av denna typ och höjd annars.
Problemet är akademiskt. Det kanske framgår lite dåligt på bilden, men vägen på vänstra sidan är en nedförsbacke. Den kommer upp till den vägen där fotografen står. Detta gör att kullen rakt fram i hörnan av tomten ligger redan från början på den höjden så att du inte ser över den i en vanlig bil. Båda vägarna leder till åtevändsgränder. vilket gör att det är lite trafik. Tyvärr kör alla väldigt fort. -
Jag förstår resonemanget med att det är just för barnen, men folk kör lite långsamare nu ändå. vilket är bättre i vilket fall.
 
Snailman
annars får du väl köpa en släpkärra med kapell och ställa i hörnet, den lär ju skymma tillräckligt så de kör saktare, men det har ju andra nackdelar...
 
Jag har faktiskt lyckats göra samma sak inom ramen för en BRF. Vi kontaktade stadsbyggnadskontoret för att försäkra oss om att inget bygglov behövdes för vald stakettyp. Det ingen tänkte på, varken vi eller sbk var att sikten inte blev vad den varit i en korsning, och då spelar det ingen roll om staketet är 15cm högt eller 4 meter. Är sikten skymd så är den.

Jag föreslår följande:
Boka möte med stadsbyggnadskontoret på plats hos dig och diskutera på plats fram en lösning som funkar. Du kanske kan flytta in ditt staket en aning och på så vis ge bättre sikt - det är om jag minns rätt ett antal meter in på respektive gata som måste ha fri sikt.
 
O Offert_Kungen skrev:
Hej,

Jag har lagt ned omfattande pengar och jobb på ett snyggt staket. Nu påstår kommunen att staketet skymmer sikten och ger mig 20 dagar att rätta till det. Staketet är 110 cm högt. I ena hörnet av tomten så är marken högre och då hamnar förstås staketet högre upp. De påstår nu att det max får vara 80 cm över vägbanan. Det innebär att jag måste hyvla min tomt redan utan staket då tomten ligger ca 1 m över vägbanan. Se bild då bygget pågår.
Vad kan jag göra för att slippa riva staketet? Jag bygde det för att skydda mina småbarn.
Går det med speglar eller dyl. Har någon erfarenhet av detta?

Till saken hör att det ären korsning mellantvå vägar som båda leder till en återvändsgränder.

Tacksam för råd i denna svåra stund....:(
O Offert_Kungen skrev:
Hej,

Jag har lagt ned omfattande pengar och jobb på ett snyggt staket. Nu påstår kommunen att staketet skymmer sikten och ger mig 20 dagar att rätta till det. Staketet är 110 cm högt. I ena hörnet av tomten så är marken högre och då hamnar förstås staketet högre upp. De påstår nu att det max får vara 80 cm över vägbanan. Det innebär att jag måste hyvla min tomt redan utan staket då tomten ligger ca 1 m över vägbanan. Se bild då bygget pågår.
Vad kan jag göra för att slippa riva staketet? Jag bygde det för att skydda mina småbarn.
Går det med speglar eller dyl. Har någon erfarenhet av detta?

Till saken hör att det ären korsning mellantvå vägar som båda leder till en återvändsgränder.

Tacksam för råd i denna svåra stund....:(
Förlåt avvikande fråga men väldigt snyggt staket! Var hittar man ett sådant?
 
M Marielisan skrev:
Förlåt avvikande fråga men väldigt snyggt staket! Var hittar man ett sådant?
16 år sedan senaste inlägg...
 
  • Haha
  • Gilla
jonas_da och 1 till
  • Laddar…
D Dilato skrev:
16 år sedan senaste inlägg...
Dock har TS varit aktiv på forumet idag så det kanske finns hopp.
 
  • Haha
  • Gilla
Marielisan och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.