Jag ska bygga en portal som den på bilden nedan, grinden kommer att vara 140cm bred.

Jag har köpt 120 papprör till gjutningen, tror ni att det räcker eller borde jag ha tagit 200mm?

Rören är nu 40cm djupa, räcker det eller behöver jag gräva djupare, vi bor i Stockholms området?

Fungerar det att gjuta justerbara stolpskor på bilen eller borde jag köpa något annat?
 
  • Vit trädgårdsportal med grind, bredvid ett hus, omgiven av grönska och staket med rutmönster. Grinden och stolparna är målade i vitt och står på en stenlagd gång.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Fyra justerbara stolpskor i metall ligger på gräs, tillsammans med en fot i en svart sandal på kanten av bilden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hej det räcker med de rören då det inte är någon större byggnad eller bärande konstruktion justerbara stolpskor är jätte bra utifall det skulle bli olika djup
 
J Jesper mångsysslare skrev:
Hej det räcker med de rören då det inte är någon större byggnad eller bärande konstruktion justerbara stolpskor är jätte bra utifall det skulle bli olika djup
Tack för snabbt svar, tycker du att jag borde gräva djupare?
Vill inte riskera att den blir vinglig om något år med en relativt tung grind på.
 
Oavsett om det är bärande konstruktion eller ej, så är det en trygghet att det går ner till garanterat frostfritt på grund av dessa frostsprängningar kan göra att konstruktionen lättare flyttar på sig. Och frostfritt är beroende på vilken jordmån som finns på stället. Och då lättast är att gräva och undersöka på plats.
Mvh/Masen
 
Noramasen Noramasen skrev:
Oavsett om det är bärande konstruktion eller ej, så är det en trygghet att det går ner till garanterat frostfritt på grund av dessa frostsprängningar kan göra att konstruktionen lättare flyttar på sig. Och frostfritt är beroende på vilken jordmån som finns på stället. Och då lättast är att gräva och undersöka på plats.
Mvh/Masen
Jag kommer inte kunna gräva så långt ner som 1m, kanske att jag kan gå ner 20cm till, dvs till 60cm.
Finns det något mer jag kan göra för att försöka undvika att det kan flytta på sig?
 
Fyll med singel eller grövre grus runt rören jord o liknande blnder så mycket fukt som sedan fryser till tjäle.
Fördelen med att Gjuta i rör är ju att materialet runt i kring plinten ska kunna röra sig upp o ned när det fryser o sedan töar.
Hade du bara helt betong i ett grävt hål får du större påverkan av tjälen som lyfter betong klumpen
Enligt gamla rekommendationer skulle plintar och liknande grävas ned på hösten och sitta minst en tjälperiod innan plintar byggdes på med stolpar och liknande
 
  • Gilla
Fundersam99
  • Laddar…
Då du har justerbara stolpskor kan du ju alltid justera efter något år om konstruktion skulle ha rört på sig pga tjäle
 
  • Gilla
Fundersam99
  • Laddar…
40x12 cm är inte mycket till plint för en grind på 140 cm. Även om övriga plintar i det här fallet stabiliserar via portalen så skulle jag både försöka öka djupet och ta kraftigare rör eller form. Du kan tvätta av stenen du får upp och lägga ner i betongen för att slippa blanda lika mycket betong. Det är inte så mycket en fråga om hållfasthet som volym och vikt.

Jag är också tveksam till stolpskorna utan skulle välja långa plintjärn eller motsvarande för plinten på gångjärnssidan.
 
Ska man blanda stenar I betongen så bör de vara krossade med vassa kanter inte runda fina natur stenar
 
Z z_bumbi skrev:
40x12 cm är inte mycket till plint för en grind på 140 cm. Även om övriga plintar i det här fallet stabiliserar via portalen så skulle jag både försöka öka djupet och ta kraftigare rör eller form. Du kan tvätta av stenen du får upp och lägga ner i betongen för att slippa blanda lika mycket betong. Det är inte så mycket en fråga om hållfasthet som volym och vikt.

Jag är också tveksam till stolpskorna utan skulle välja långa plintjärn eller motsvarande för plinten på gångjärnssidan.
Två av groparna har jag lyckats gräva ner till 80cm och de andra två är nu 50cm djupa, tror ni att det räcker?
Hur fäster man plintjärnen i betongen?
 
J Jesper mångsysslare skrev:
Fyll med singel eller grövre grus runt rören jord o liknande blnder så mycket fukt som sedan fryser till tjäle.
Fördelen med att Gjuta i rör är ju att materialet runt i kring plinten ska kunna röra sig upp o ned när det fryser o sedan töar.
Hade du bara helt betong i ett grävt hål får du större påverkan av tjälen som lyfter betong klumpen
Enligt gamla rekommendationer skulle plintar och liknande grävas ned på hösten och sitta minst en tjälperiod innan plintar byggdes på med stolpar och liknande
Hur stort singel bör man använda, jag jag några hinkar 4-8, fungerar det?
Jag kan även ta några skopor 0-32 från uppfarten.
 
Du fyller rören med betong och trycker ned järnen lägg sedan trä klossar som stöd och även på höjden lägger du klossar på rören som järnen vilar på.
Har du några runda järn helst bitar av armerings järn så stoppar du ned dem i betongen två eller tre i varje rör innan du stoppar i stolpjärnen.
Angående stenarna så blanda lite olika storlek är bra
 
J Jesper mångsysslare skrev:
Du fyller rören med betong och trycker ned järnen lägg sedan trä klossar som stöd och även på höjden lägger du klossar på rören som järnen vilar på.
Har du några runda järn helst bitar av armerings järn så stoppar du ned dem i betongen två eller tre i varje rör innan du stoppar i stolpjärnen.
Angående stenarna så blanda lite olika storlek är bra
Det du förklarar förstår jag för stolpskor, dvs man stämmer av de hänger rakt på trät innan man häller i betongen sen stämmer man av allt igen innan det stelnar.
Men hur gör man med de raka som rekommenderades av en annan användare, det finns ju inget att hänga dem på eftersom de är raka. Hoppas du förstår vad jag menar😉
 
F Fundersam99 skrev:
Det du förklarar förstår jag för stolpskor, dvs man stämmer av de hänger rakt på trät innan man häller i betongen sen stämmer man av allt igen innan det stelnar.
Men hur gör man med de raka som rekommenderades av en annan användare, det finns ju inget att hänga dem på eftersom de är raka. Hoppas du förstår vad jag menar😉
Du får sätta igenom bultar eller järnstänger i de skruv hål som finns i järnen som då ska sricka ut på båda sidor sedan lägger trä klossar under annars får du skruva på träklossar på järnen son vilar mot rören
 
Eller gör en fyrkantig ram i trä som du fäster järnen i du får du alla fyra järnen på rätt avstånd från varandra sedan pallar du upp ramen i våg
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.