Har köpt ett par grövre bandsågblad tillverkade av Bahco (art 3821) och samtliga band är inte svetsade rakt, d.v.s. om man lägger dem längs med ett vattenpass så blir det glapp i bakkant vid svetsen:
Bandsågblad placerat mot ett vattenpass som visar glapp vid svetsen.
(Notera att bladet ligger emot i respektive kant, men i mitten är där ett gap på 1.5mm eller så. Setup sedd från sidan:
Bandsågblad testas för rakhet med vattenpass på arbetsbänk, omgiven av verktyg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Gapet varierar, mellan 0.4 till 1.5mm på de olika bladen jag har köpt (totalt fem i denna gången). Resultatet när man kör dem på sågen är att den går ojämnt då svetsen "sticker fram" mer än resten av bladet
Till min fråga, är detta något medvetet som tillverkarna gör, eller är bladen jag köpt defekta? Det som talar för att det är defekt är att avståndet varierar, men å andra sidan är samtliga blad "konkava" vid svetsen vilket talar för att det inte är en slump. Som sagt, någon som vet eller har mer insikt?
 
Den är inte svetsad rakt. Det är fel.
 
  • Gilla
JSten
  • Laddar…
D Du och 19till skrev:
Den är inte svetsad rakt. Det är fel.
Tackar för svar. Som sagt, misstänkte det, men å andra sidan verkar det högst osannolikt att Bahco tillverkar fel på totalt fem blad... Ska höra av mig till inköpsstället imorgon och se vad de säger.

Körde för övrigt med ett av bladen idag, det som var minst felsvetsat, 0.5mm båge över 600mm. Även det gick ojämt och högg/sågade mer vid svetsen. Sjukt stökigt.

Kan det vara så att jag inte spänner bladet tillräckligt hårt? Sågen är hemmabyggd i trä, men spänner bladet så att där blir en fin ton i klingan, man kan tycka det borde räcka
 
Är det säkert att detta är nått Bahco tillverkat själv? Idag säljer de väl ut sitt varumärke till tredje part? 🤔
 
  • Gilla
JSten
  • Laddar…
Ganska säker på att de är original tillverkade av Bahco, kommer i seriös förpackning med etiketter och allt: Bahco bandsågsklinga i förpackning med etiketter och post-it-lapp, ligger på en träyta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

(Ja jag har öppnat den, och postit lappen är min notering av hur felsvetsad klingan är).

Klingorna är köpta från Duab om det spelar någon roll.
Värt att notera att Duab verkar ha beställt dem från Bahco i slutet av 2021, så de har ju legat på hyllan ett bra tag, men bör ju inte spela någon större roll. Men förklarar nog varför jag fick dem till så bra pris, Duab behöver nog omsätta inventariet.
 

Bästa svaret

MultiMan
Jag hade kontaktat Bahco direkt med tanke på att samtliga blad är defekta.
 
  • Gilla
JSten
  • Laddar…
K
Fast ”seriös” förpackning med etiketter är knappast garanti för att tillverkningen inte outsourcats. Dom har underleverantörer som tillverkar åt dem
 
MultiMan MultiMan skrev:
Jag hade kontaktat Bahco direkt med tanke på att samtliga blad är defekta.
Yes, får nog bli så.
K kniv skrev:
Fast ”seriös” förpackning med etiketter är knappast garanti för att tillverkningen inte outsourcats. Dom har underleverantörer som tillverkar åt dem
Ah, ja såklart, tolkade det som att det var plagiat eller blad tillverkat av Bahco men kapat och svetsat av någon annan. Men ja, nog inte omöjligt att de är OEM tillverkade av någon annan.

Edit, fixat stavfel, tack kniv 😊
 
Redigerat:
K
J JSten skrev:
Yes, får nog bli så.

Ah, ja såklart, tolkade det som att det var plagiat eller blad tillverkat av Bahco men kapat och svetsat av någon annan. Men ja, nog inte omöjligt att de är ome tillverkade av någon annan.
Stavfel gissar jag, men OEM är termen för tydlighetens skull.. 😊
 
  • Gilla
JSten
  • Laddar…
Dags för lite återkoppling på hur det hela slutade. Kontaktade Bahco runt den 10e, fick bra respons direkt och slutet av samma vecka så var nya blad påväg, plus några goodwill blad av finare typ.
Idag, tog säg äntligen DHL tiden att svänga in på uppfarten och lämna över en tidig julklapp:
Flera nya Bahco sågblad i en öppen kartong, levererade som ersättning och goodwill från företaget enligt meddelande från användare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

"Några" bonusblad visade sig vara 7 extra blad, så jag känner mig väl kompenserad och har blad så jag klarar mig ett bra tag 😂

Tackar alla som engagerade sig i tråden!
 
  • Gilla
Bylow och 8 till
  • Laddar…
J JSten skrev:
Dags för lite återkoppling på hur det hela slutade. Kontaktade Bahco runt den 10e, fick bra respons direkt och slutet av samma vecka så var nya blad påväg, plus några goodwill blad av finare typ.
Idag, tog säg äntligen DHL tiden att svänga in på uppfarten och lämna över en tidig julklapp:
[bild]
"Några" bonusblad visade sig vara 7 extra blad, så jag känner mig väl kompenserad och har blad så jag klarar mig ett bra tag 😂

Tackar alla som engagerade sig i tråden!
Har du kvar de gamla bladen eller skickade du in dem? Vill du att vi kapar dem och försöker svetsa dem raka isf?
 
Frustrator Frustrator skrev:
Har du kvar de gamla bladen eller skickade du in dem? Vill du att vi kapar dem och försöker svetsa dem raka isf?
Jadå, de finns kvar, de vill inte ha tillbaka dem. Tanken var att spara dem till den dag jag skaffar mig en TIG, men om någon i Lund regionen vill ge det ett försök så är jag öppen för förslag :)

Här och nu har jag åtminstone blad så jag klarar mig
 
J JSten skrev:
Jadå, de finns kvar, de vill inte ha tillbaka dem. Tanken var att spara dem till den dag jag skaffar mig en TIG, men om någon i Lund regionen vill ge det ett försök så är jag öppen för förslag :)

Här och nu har jag åtminstone blad så jag klarar mig
Jag har en bandsågsbladssvets ståendes i min lilla verkstad i Halmstad. Vet inte om den klarar 25mm dock. Och sen blir de ju lite kortare för man får ta bort den dåliga fogen och sen svetsa om.
 
  • Gilla
Daniel_N
  • Laddar…
Frustrator Frustrator skrev:
Jag har en bandsågsbladssvets ståendes i min lilla verkstad i Halmstad. Vet inte om den klarar 25mm dock. Och sen blir de ju lite kortare för man får ta bort den dåliga fogen och sen svetsa om.
Tackar för erbjudande. Inte I Halland dagligen direkt, men hör av mig om jag ska till Halmstad.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.