Vi har gjort en vattenanalys av vår borrade brunn (första vi gjort sedan vi flyttade in) och den visade att vi har väldigt höga halter av flourid: 16 mg/liter

Har hört runt med olika tillverkare/leverantörer av filterlösningar men många säger att deras "vanliga" filter inte räcker till för att få ner det till dom låga nivåer som små barn kan dricka. 90 % rening räcker liksom inte om vi vill ha ner det till under 1,5 mg/liter (gärna under 1,3 egentligen)

Just nu överväger vi allt från mindre dricksvattenfilter under diskbänken, en större "avsaltningsanläggning" i källaren eller om man kan chansa och borra en ny brunn i en annan del av tomten.

Någon som har erfarenhet av flouridfilter och kan rekommendera en lösning?
 
Vi har 2,2mg/L och körde en omvänd osmos anläggning under bänk. Funkar bra men används rätt sällan numera.
16 mg låter väldigt högt. Hur länge är vattnet omsatt? Kan det vara värt att ta ett nytt test?
Var det via Eurofins eller något företag som säljer filter?
 
vi hade 8.7mg/L i mitt tidigare hus, använde också en omvänt osmosfilter till dricksvattnet vilket sänkte till 0.4
I vårt fall räckte det att byta filterdelarna efter 18 månader så jag tyckte det var en bra lösning.
Man fick dock ha lite tålamod när man behövde fylla en stor kastrull då det rann ganska långsamt.
 
C Cadeex skrev:
Vi har 2,2mg/L och körde en omvänd osmos anläggning under bänk. Funkar bra men används rätt sällan numera.
16 mg låter väldigt högt. Hur länge är vattnet omsatt? Kan det vara värt att ta ett nytt test?
Var det via Eurofins eller något företag som säljer filter?
Vi har gjort två test med ett par veckor emellan, ett via eurofins som visade 16 mg/l och ett via folktandvården som visade 14.

Tidigare ägarna som borrade brunnen nämnde något förhöjda flouridvärden men har tyvärr inte sett något analysresultat från dem, men har svårt att tänka mig att det varit så högt eftersom dom inte gjorde något åt det och också fick barn under tiden dom bodde här.

Vad menar du med hur länge vattnet är omsatt?
 
F Franskasophie skrev:
vi hade 8.7mg/L i mitt tidigare hus, använde också en omvänt osmosfilter till dricksvattnet vilket sänkte till 0.4
I vårt fall räckte det att byta filterdelarna efter 18 månader så jag tyckte det var en bra lösning.
Man fick dock ha lite tålamod när man behövde fylla en stor kastrull då det rann ganska långsamt.
Det låter bra! Då fick ni ändå bort ~95% av flouriden med filtret. Vet du vilket filter/vilken tillverkare ni hade?
 
Quizingen Quizingen skrev:
Vi har gjort två test med ett par veckor emellan, ett via eurofins som visade 16 mg/l och ett via folktandvården som visade 14.

Tidigare ägarna som borrade brunnen nämnde något förhöjda flouridvärden men har tyvärr inte sett något analysresultat från dem, men har svårt att tänka mig att det varit så högt eftersom dom inte gjorde något åt det och också fick barn under tiden dom bodde här.

Vad menar du med hur länge vattnet är omsatt?
Jag trodde det var en ny brunn, och då ska vattnet användas (omsättas) i 3 månader innan test.
 
C Cadeex skrev:
Jag trodde det var en ny brunn, och då ska vattnet användas (omsättas) i 3 månader innan test.
Aha! Nej den borrades 2013
 
Quizingen Quizingen skrev:
Det låter bra! Då fick ni ändå bort ~95% av flouriden med filtret. Vet du vilket filter/vilken tillverkare ni hade?
Denna var det
https://www.ustm.pl/en/produkty/water-filters/reverse-osmosis-system/ro5/
Inte jag som köpte utan förra ägaren, så jag vet inte hur han fick tag på just detta märke. Själv fick jag kämpa lite för att hitta alla reservdelar.
Det är iaf en 5-steg omvänd osmosis filter. Det borde finnas liknande modeller lätttillgängliga i sverige.
Hoppas det hjälper.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.